Sökning: "music didactics."
Visar resultat 6 - 10 av 153 uppsatser innehållade orden music didactics..
6. ”Man hade liksom behövt en skjuts från högskolan” : - En intervjustudie med åtta förskollärare om deras upplevelse av sin musikdidaktiska kompetens
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, CHILDSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares upplevelse av sin didaktiska kompetens inom musikundervisning i förskolan samt hur den stöttades under förskollärarutbildningen. Frågeställningarna utgår från hur förskollärarna anser att förskollärarutbildningen har bidragit till deras kompetens inom musikdidaktik samt om de bedömer att de besitter tillräckligt med kompetens i att bedriva en varierad musikundervisning på förskolan. LÄS MER
7. Planering utefter estetiska lärprocesser : En kvalitativ studie om hur musiklärare talar om sin planering av musikundervisning på mellanstadiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : The purpose of the present study is to investigate how aesthetic learning is a part of music teachers lesson planning towards middle school students. The study also refers to illustrate what kind of methods, related to esthetics and learning, the music teacher chooses to use for the education and why. LÄS MER
8. Den musikdidaktiska diamanten : Personella, materiella och organisatoriska förutsättningar för musikundervisning i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Denna studie har växt fram utifrån Malmö stads nulägesbedömning (2020) och de organisatoriska, materiella och personella förutsättningar i förskolan som presenterats däri. Efter vår läsning föddes ett intresse att studera musikundervisning i förskolan utifrån de begrepp som lyfts i rapporten. LÄS MER
9. ”MER MUSIK TILL FOLKET!” : Musikdidaktisk studie av specialpedagogers tal om musik som stöd
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Our experience is that music is something that can support us in different contexts. Music could be seen in preschools as a special educational support, but there is a shortcoming in the relation between special education and music didactics. LÄS MER
10. Rätten att få låta! -en kvalitativ studie kring barns musicerande i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : The following content is a way of trying to understand how music is practiced in Swedish preschools. To understand this, we have looked into preschool teachers' interest and knowledge in music, to see if or how their musical background may affect their teaching methods and didactics about music. LÄS MER