Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Från fingerfärdig pianospelare till knapphändig knapptryckare : En kvalitativ textanalys av musikinslagen i förskolan och förskollärarutbildningen år 1977–2022

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emma Karlsson; Pernilla Söderqvist; [2023]
    Nyckelord :History in education; curriculum; education for pre-school teachers; selective traditions; music in pre-school; curriculum theoretical perspectives.;

    Sammanfattning : Music has the capacity to stimulate children in the development of their skills, such as their social, emotional, and physical abilities. However, music and its involvement in educational contexts for pre-school teachers has shifted. LÄS MER

  2. 2. ”Va!? Har du inte hört den!?” : En kulturhistorisk analys av musiklärarstudenters reflektioner om idén om en kulturkanon och dess potentiella implikationer gällande musikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Felix Björk; [2023]
    Nyckelord :cultural canon; music teacher students; repertoire; cultural history; music education; kulturkanon; musiklärarstudenter; repertoar; kulturhistoria; musikundervisning;

    Sammanfattning : Detta självständiga arbete handlar om idén om den kulturkanon som ska införas enligt Tidöavtalet som publicerades 2022. Syftet är att belysa hur musiklärarstudenter reflekterar kring en kulturkanon och vilka implikationer den potentiellt skulle ha för musikundervisning utifrån forskningsfrågan; Vad karaktäriserar musiklärarstudenters utsagor om en potentiell kulturkanon och dess implikationer för deras framtida musikundervisning? För att besvara forskningsfrågan har sex musiklärarstudenter, från de senare årskurserna under höstterminen 2023 på Kungl. LÄS MER

  3. 3. Father Michael’s Gangsters: An Ethnography of Musical Community After Gang Life

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :Genni Guglielmetti; [2023]
    Nyckelord :priest; religion; music; gang members; ethnography; interpretivism;

    Sammanfattning : This qualitative exploratory case study covers Lebanon’s conflicted history that has left itspeople with unfulfilling history education. The purpose was to explore potential stakeholdersand possible factors to motivate participation in Lebanon’s process towards a formal historyeducation. LÄS MER

  4. 4. Bland protagonister och antagonister i ämnesplanerna för Gy 11. En jämförande rollanalys av gymnasiegemensamma och estetiska ämnen med teater i förgrunden

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Pia Björnsdotter Edlund; [2022-02-16]
    Nyckelord :teater; protagonist; antagonist; estetiska ämnen; gymnasiegemensamma ämnen; kärnämnen; roll; figur; karaktär; agens; aktiva verb; handlande; Penka; Gy11;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how the aesthetic, non-compulsory subject Theater, is being presented in the Swedish National Agency for Education's steering documents (Skolverket, 2011), compared to the aesthetic, non-compulsory subjects Music and Art and to the compulsory upper secondary school subjects, formerly called "core subjects", English, History, Physical Education and Health, Mathematics, Science Studies, Religion, Civics and Swedish. This study aims to observe and clarify the Swedish National Agency for Education's character drawing of the various subjects. LÄS MER

  5. 5. Spela gitarr med plektrum : Hur gitarrlärare samtalar om plektrumets betydelse i elgitarrundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Alex Stedt; [2022]
    Nyckelord :plektrum; plektrumanvändning; gitarr; gitarrlärare; mediering; verktyg;

    Sammanfattning : The aim of this study is to contribute with knowledge about how guitar teachers converse about the importance of the guitar pick in electric guitar studies and how the guitar plectrum mediates actions and knowledge.The research questions are the following:What comes across as being characteristic in guitar teachers ́ discourse about the guitar plectrum in electric guitar studies?Do guitar teachers describe their students ́ use of the guitar plectrum to be decreasing, if so, how? The method for the gathering of data was semi structured qualitative interviews. LÄS MER