Sökning: "music education history"

Visar resultat 21 - 25 av 34 uppsatser innehållade orden music education history.

  1. 21. Att få göra sin röst hörd : Elevers upplevelser av elevinflytandets betydelse för deras motivation i skolarbetet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Johan Karlsson; [2015]
    Nyckelord :Elevinflytande; Motivation; Lärarens betydelse; Gymnasieskola; Musikundervisning;

    Sammanfattning : Abstrakt Having influence over questions that concern us is a part of the society that we live in, where every individual have the right to make her voice heard (Danell, 2006). For many decades, the school has had many different ways to give the students influence. LÄS MER

  2. 22. Musikpedagogen Felix Saul : om undervisningen i barngrupper vid Stockholms privata konservatorium under åren 1930 till 1942

    Magister-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Anna Kerstin Andersson; [2015]
    Nyckelord :music education; music teaching; music education history; ear training; musicality; reform pedagogics; children; Felix Saul; Stockholms privata konservatorium; Tonika-do; musikmetodik; musikpedagogik; musikundervisning; gehör; musikalitet; musikundervisningshistoria; reformpedagogik; barn; Felix Saul; Stockholms privata konservatorium; Tonika-do;

    Sammanfattning : Felix Saul (1883-1942) var verksam som körledare, musikskribent och musikpedagog, och undervisade främst i sin egen musikskola, Stockholms privata konservatorium (SPK). Syftet med studien är att undersöka den pedagogik som Felix Saul tillämpade i sin musikundervisning i barngrupper på SPK. LÄS MER

  3. 23. El Sistema : Musik som ett verktyg för social utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ulrika Pettersson; [2014]
    Nyckelord :El Sistema; education; music education; legitimation; music as a tool; social development; integration; intercultural competence; ethnographic study; El Sistema; didaktik; musikdidaktik; musikundervisning; legitimering; musik som verktyg; social utveckling; integration; interkulturell kompetens; etnografisk studie;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna studie är att undersöka hur musikundervisningen i El Sistema fungerar som ett socialt verktyg med utgångspunkt från en nyetablerad El Sistema-skola i en förort till Stockholm. Min utgångspunkt har varit att undersöka El  Sistemas arbetssätt som ett verktyg för social utveckling i samhället. LÄS MER

  4. 24. Rytmikundervisning för nybörjare i musik - en kvalitativ studie av instrumentalpedagogers syn på Rytmikpedagogikens möjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Emeli Ek; [2014]
    Nyckelord :kulturskola; puls; Musikpedagogik; Utbildningsvetenskap; instrumental teaching; beginners; eurhythmics; learning; rhythm; Swedish municipal music school; Pulse; Music Education; Educational Science; rytm; lärande; nybörjare; instrumentalundervisning; rytmikpedagogik; rytmik; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : This paper aims to explore instrumental teachers approach to possibilities with the eurhythmics in the education for beginners in music. The reason to this paper is the authors recurring speculations in how eurhythmics is done in Swedish municipal music schools and what role it has there. LÄS MER

  5. 25. History is her story too! En kvalitativ undersökning om jämställdhetsperspektiv och urval i undervisning i 1900-talets populärmusikhistoria.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Anna Edström; [2014]
    Nyckelord :Utbildning; Genus; Jämställdhet; Musik; Musikhistoria; Musikpedagogik; Utbildningsvetenskap; Educational sciences; Music education; Music; Music history; Equality; Gender; Education; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Title: Forgotten Role Models - A Qualitative Study on Selection and Equality in 20th Century Popular Music History Education Author: Anna Edström This paper is a qualitative study based on interviews with four music history teachers working at different levels in the Swedish educational system. The intention of the study is to describe how teachers regard their role as mediators of a cultural heritage, how they select educational material and how they work with equality in a subject which traditionally has male-dominated content. LÄS MER