Sökning: "music education history"
Visar resultat 21 - 25 av 34 uppsatser innehållade orden music education history.
21. Att få göra sin röst hörd : Elevers upplevelser av elevinflytandets betydelse för deras motivation i skolarbetet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Abstrakt Having influence over questions that concern us is a part of the society that we live in, where every individual have the right to make her voice heard (Danell, 2006). For many decades, the school has had many different ways to give the students influence. LÄS MER
22. Musikpedagogen Felix Saul : om undervisningen i barngrupper vid Stockholms privata konservatorium under åren 1930 till 1942
Magister-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Felix Saul (1883-1942) var verksam som körledare, musikskribent och musikpedagog, och undervisade främst i sin egen musikskola, Stockholms privata konservatorium (SPK). Syftet med studien är att undersöka den pedagogik som Felix Saul tillämpade i sin musikundervisning i barngrupper på SPK. LÄS MER
23. El Sistema : Musik som ett verktyg för social utveckling
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Det övergripande syftet med denna studie är att undersöka hur musikundervisningen i El Sistema fungerar som ett socialt verktyg med utgångspunkt från en nyetablerad El Sistema-skola i en förort till Stockholm. Min utgångspunkt har varit att undersöka El Sistemas arbetssätt som ett verktyg för social utveckling i samhället. LÄS MER
24. Rytmikundervisning för nybörjare i musik - en kvalitativ studie av instrumentalpedagogers syn på Rytmikpedagogikens möjligheter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : This paper aims to explore instrumental teachers approach to possibilities with the eurhythmics in the education for beginners in music. The reason to this paper is the authors recurring speculations in how eurhythmics is done in Swedish municipal music schools and what role it has there. LÄS MER
25. History is her story too! En kvalitativ undersökning om jämställdhetsperspektiv och urval i undervisning i 1900-talets populärmusikhistoria.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Title: Forgotten Role Models - A Qualitative Study on Selection and Equality in 20th Century Popular Music History Education Author: Anna Edström This paper is a qualitative study based on interviews with four music history teachers working at different levels in the Swedish educational system. The intention of the study is to describe how teachers regard their role as mediators of a cultural heritage, how they select educational material and how they work with equality in a subject which traditionally has male-dominated content. LÄS MER