Sökning: "music grading"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade orden music grading.

  1. 1. Fyra av fem stjärnor

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Lukas Eriksson; Edith Lindoff; [2024-02-28]
    Nyckelord :kulturjournalistik; populärkultur; musik; musikjournalistik; musikkritik; skivrecensioner; entertainment journalism; pop culture; music; music journalism; reviews;

    Sammanfattning : Aim of thesis: The purpose of this study is to explore how today's music criticism is expressed in Swedish media and whether the geographical proximity to musical acts can influence the character of the music review. To do this, we looked at different aspects such as the content, the grading and the overall tonality in reviews of records. LÄS MER

  2. 2. Att bedöma körsång : en fenomenografisk studie om musiklärares uppfattningar av bedömning i körsång på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Olle Moensjö; [2023]
    Nyckelord :assessment; choir singing; grading; music education; upper secondary school;

    Sammanfattning : To assess choir singing is a phenomenon that has been researched for several decades.What has been relevant in previous research is what to assess in choir singing and howit ́s done. This study explore upper secondary choral teachers ́perception of assessmentin choir singing. LÄS MER

  3. 3. Undervisning och bedömning i sång. En kvalitativ intervjustudie om sång i högstadiet i relation till Lgr11 och Lgr22 samt lärares metoder för elever i sångsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Julia Eriksson; Karin Bäckström; [2023]
    Nyckelord :Bedömning; Högstadiet; Läroplan; Musikundervisning; Sång; Sångsvårighet; Sångundervisning; Tonträffning; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik Curriculum; Grading; Junior high school; Music education; Pitch matching; Singing; Singing difficulty; Singing teaching; Educational Science; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap kring musiklärares undervisning och bedömning av sång i årskurs 7–9 i förhållande till den nya läroplanen Lgr22, samt de metoder lärare använder för att hjälpa elever i sångsvårigheter att nå måluppfyllelse och utveckla tilltro till sin förmåga att sjunga; metoder som lärarens uppmuntran, kommunikation och verktyg för tonträffning. Olika perspektiv lyfts fram gällande genomförande av bedömning i sång, främst formativa, men även summativa med fokus på elevernas delaktighet. LÄS MER

  4. 4. Bedömning i musikämnet : Fyra musiklärares erfarenheter av bedömning

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Daniel Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Bedömning; sambedömning; ramfaktorer; musikundervisning; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to learn what music teachers has to say about assessment. To find out what kind of tools and methods music teachers use when it comes to assessment and grading. Both summative assessment and formative. Also, to understand more about what tools they choose according to the difficulties they face when teaching. LÄS MER

  5. 5. Kan man få A i musik genom att spela Blinka lilla stjärna?! : Bedömning och betygssättning av enkla melodier är den likvärdig?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Niclas Johansson; [2022]
    Nyckelord :Music education; assessment; grading; equivalent assessment; junior high school; Musikundervisning; bedömning; betygsättning; likvärdig bedömning; grundskola; åk 9;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva variationen i hur musiklärare tolkar kunskapskrav i sin bedömning. Fokus ligger på hur de bedömer kraven på tajming i enkla melodier. Mitt mål var att undersöka om bedömningarna var likvärdiga, eller om inte vad som skilde bedömningarna åt. LÄS MER