Sökning: "music theory teaching"

Visar resultat 1 - 5 av 126 uppsatser innehållade orden music theory teaching.

  1. 1. Musiken- ett guldkorn i undervisningen? : -Några pedagogers syn på musik som pedagogiskt verktyg i anpassad grundskola, inriktning ämnesområde.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Malin Wallin; Charlotte Lindén; [2024]
    Nyckelord :Special needs elementary school; participation; communication development; music; pedagogical tool;

    Sammanfattning : Expected knowledge contribution Expected knowledge contribution of the study is to visualize educators' perceptions of how they use music as a pedagogical tool and how they describe that it affects students' communication development. The study is also expected to contribute with knowledge about the importance of using music as a multimodal means of communication in special needs primary school Aim and research questions The purpose of this study is to visualize some educators' perceptions of how music as a pedagogical tool is used to contribute to communication development among students in special needs elementary school with a focus on subject area. LÄS MER

  2. 2. A vista eller nej vista? : En självstudie i att som tidigare kompgitarrist lära sig spela a vista på elgitarr

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Tim Forslund; [2023]
    Nyckelord :sight reading; guitar; design theory; sheet music; a vista; gitarr; designteori; notläsning; teckensystem;

    Sammanfattning : Som gitarrist är det inte ovanligt att ens förmåga till notläsning blir ifrågasatt, av både andra gitarrister såväl som medmusiker. Jag har genom det här arbetet undersökt vilka underliggande faktorer som kan spela in i varför det är så svårt att spela efter noter på gitarren samt analyserat mitt eget lärande och vilken utveckling jag har observerat hos mig själv efter åtta veckor av fokuserat övande på a vista. LÄS MER

  3. 3. Har du gjort gehörsläxan? En kvalitativ studie om övningsmetodik kopplat till ämnet gehör

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :André Lindblad; Andreas Bokros; Erik Meyer; [2023]
    Nyckelord :Gehör; Metakognition; Musik; Musiklära; Transkribering; Övning; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Ear training; Metacognition; Music; Music theory; Practice; Transcription; Educational Science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : ‘Have you completed the ear training homework?’ is a qualitative interview study on teachers’ and students’ thoughts about ear training. In the study, 7 students and 6 teachers from different forms and levels of education were interviewed. LÄS MER

  4. 4. Nivågruppering i fokus - En studie om undervisning i gehörs- och musiklära

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Sanna Olsson; Svante Norlin; Edvin Sydmark; [2023]
    Nyckelord :differentierad undervisning; gehörs- och musiklära; musikpedagogik; musikteoriundervisning; nivågruppering; utbildningsvetenskap differentiated teaching; level grouping; music pedagogy; music theory; music theory teaching; educational science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Under vår utbildning har vi blivit intresserade av nivågruppering. Syftet med studien är att undersöka hur nivågruppering används i gehörs- och musiklära samt dess påverkan på undervisningen. LÄS MER

  5. 5. Uppfattningar av det genusbetonade musikklassrummet : En kvalitativ studie om hur genus uppfattas av musiklärare på högstadiet

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Anna Westher; [2023]
    Nyckelord :Gender; gender theory; music education; phenomenography;

    Sammanfattning : The purpose of the present study is to investigate teachers' perceptions of students' construction of gender in the music classroom at lower secondary schools in Sweden, as well as their methods of avoiding normative positions. To study this, gender theory is used, as it was felt to be the most suitable theory for what the essay intends to investigate. LÄS MER