Sökning: "musical didactic"
Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade orden musical didactic.
1. Känslokapslen - ett riktigt spaceat musikaliskt äventyr : Bakom kulisserna: Identiteten som konstnär och pedagog i skapandet av musikföreställning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : This study contains a formative part in the shape of a musical preformance developed for preschool. The preformance was created with a pedagogical mindset where we wanted to convey emotions to children trough music. LÄS MER
2. ”MER MUSIK TILL FOLKET!” : Musikdidaktisk studie av specialpedagogers tal om musik som stöd
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Our experience is that music is something that can support us in different contexts. Music could be seen in preschools as a special educational support, but there is a shortcoming in the relation between special education and music didactics. LÄS MER
3. Kompositörers tal om skapande av barnmusik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Denna studie täcker outforskade mark kring att komponera barnmusik och hur den kan användas i förskolansverksamhet. Syftet med studien är att ur ett musikdidaktiskt perspektiv undersöka och analysera barnmusikkompositörers tal om barnmusik och hur denna skulle kunna användas på förskolor. LÄS MER
4. Tangenttradition : En kvalitativ intervjustudie om musiklärarstudenters syn på pianots roll i sångundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)Sammanfattning : Föreliggande studies syfte är att undersöka hur musiklärarstudenter med inriktning sång i de olika genrerna jazz, folkmusik och klassisk musik ser på pianots roll i sångundervisning. Tidigare litteratur och forskning berör pianots användande inom ramen för instrumentalundervisning och hur det kan påverka olika undervisningssituationer. LÄS MER
5. Måltider till musik - en studie om hur musikdidaktik kan främja förskolans måltider
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : This present study is a qualitative observative study. The aim with the study was to iden-tify the potential or possibility applying musical activities in preschool through a music didactic perspective. The collection of the empirical research took place at the time for the meal in the preschool. LÄS MER