Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 54 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Är Youtube min lärare? : En självstudie om metoder för att lära sig spela trumkomp från en video.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Aleqs Lekryd; [2023]
    Nyckelord :musical figuration; learning process; drum set; video documentation; methods of learning; sociocultural perspective; musikalisk gestaltning; lärandeprocess; trumset; videodokumentation; metoder för lärande; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie är gjord utifrån ett sociokulturellt perspektiv. Syftet med studien är att ta reda på vilka metoder jag tillämpar när jag instuderar trumkomp från en Youtubevideo samt undersöka om min övningsmotivation förändras, och i så fall hur, under denna process. LÄS MER

  2. 2. Instrumentet och Jag - En studie om hur fem manliga gymnasieelever valt sina huvudinstrument.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Jens Love Daniel Clarberg; [2023]
    Nyckelord :Huvudinstrument; kön; musik; genrepraktik; motivation; musikutbildning; utbildningsvetenskap; musikpedagogik; Main instrument; music; gender stereotypes; practice of genre; music education; educational science; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : In this study, five sixth-form college students were interviewed in order to create a better understanding of how young people choose their main instrument. The aim was to make visible the factors which were influential in the informants’ choice of instrument in order for teachers to be able to actively work with broadening young people’s perspective on music. LÄS MER

  3. 3. Text to Music Audio Generation using Latent Diffusion Model : A re-engineering of AudioLDM Model

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Ernan Wang; [2023]
    Nyckelord :Text to Music Audio Generation; Latent Diffusion; AudioLDM; Sampling Methods; Denoising Diffusion Probabilistic Model DDPM ; Denoising Diffusion Implicit Model DDIM ; Text till musik Ljudgenerering; Latent Diffusion; AudioLDM; Samplingsmetoder; DDPM; DDIM;

    Sammanfattning : In the emerging field of audio generation using diffusion models, this project pioneers the adaptation of the AudioLDM model framework, initially designed for text-to-daily sounds generation, towards text-to-music audio generation. This shift addresses a gap in the current scope of audio diffusion models, predominantly focused on everyday sounds. LÄS MER

  4. 4. Varför sjunger du? En kvalitativ studie om målsättning och drivkraft hos elever med funktionsvariationer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Lina Johansson; [2022]
    Nyckelord :Elever med funktionsvariationer; Motivation; Salutogent förhållningssätt; Kreativ undervisning Students with functional variations; Salutogenic approach; Creative teaching; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studien ”Varför sjunger du? - En kvalitativ studie om målsättning och drivkraft hos elever med funktionsvariationer” är en kvalitativ intervjustudie där målet är att utforska elever med funktionsvariationer och deras motivation till att utvecklas inom sång och musik. Varför sjunger de och hur jobbar deras pedagoger med att ta reda på elevernas mål och även nå sina egna undervisningsmål? Eleverna i studien är mellan 20 och 25 år gamla och går eller har gått en eftergymnasial utbildning med musik-, bild-, och teaterinriktning för personer med kognitiva och intellektuella funktionsvarianter. LÄS MER

  5. 5. Höjer musik den kognitiva prestationsförmågan hos en civilingenjörsstudent under examination?

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Sarem Yassin; Anna Kristiansson; [2022]
    Nyckelord :cognitive performance; music; mathematics; programming; students; academic work; perception; kognitiv prestationsförmåga; musik; matematik; programmering; studenter; akademiskt arbete; perception;

    Sammanfattning : In connection with the world becoming more digitalized, the need for competence within Computer Science and IT has simultaneously increased, in which programming and mathematics are fundamental competences. At the same time digital music and headphones may enable students within these fields of knowledge to regularly listen to their prefered music while studying without disturbing their surroundings. LÄS MER