Sökning: "musical pedagogy"
Visar resultat 11 - 15 av 76 uppsatser innehållade orden musical pedagogy.
11. Taktarter och dans : en studie i hur taktarter kan användas i jazzdansundervisning
Kandidat-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogikSammanfattning : The purpose of this essay is to inspire and find ways to incorporate different time signatures in jazz dance education. Through literature studies, a focus group and an own analysis leading up to the meeting with the focus group, I founded a base of knowledge, but also material to analyze. LÄS MER
12. Mandarin lexical tone perception by native speakers of Greek
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärandeSammanfattning : This study examines the perception of Mandarin lexical tones by native speakers of Greek who are naïve to Mandarin. Being able to discriminate between Mandarin lexical tones is essential for effective and accurate communication in the language. LÄS MER
13. "Det blir ju bättre undervisning på plats..." : Distansundervisning i elgitarr på gymnasieskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Våren 2020 stängdes Sveriges gymnasieskolor som en konsekvens av Covid-19 pandemin, och undervisningen förlades till att bedrivas på distans. Denna hastiga övergång innebar drastiska skillnader i förändrade fysiska ramfaktorer för lärare och elever. LÄS MER
14. Högstadieelevers erfarande av mening i musikundervisningen i skolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Syftet med studien är att, utifrån ett livsvärldsperspektiv, utforska högstadieelevers erfarande av mening i musikundervisningen i skolan. Vilka upplevelser av mening beskriver högstadieeleverna och vilken roll beskrivs läraren ha i dessa upplevelser? Undersökningen är kvalitativ och bygger på semistrukturerade intervjuer med tre högstadieelever. LÄS MER
15. Vad säger vi egentligen? En kvalitativ studie om sångterminologi och dess påverkan på sångpedagogiken inom eftergymnasiala utbildningar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : After many years of vocal studies we have experienced that the terminology within vocal education needs to be clarified. The purpose of this study was to research how different voice pedagogues in post-secondary school work with vocal registers and voice terminology, focusing on the female voice and the middle register. LÄS MER