Sökning: "musical pedagogy"

Visar resultat 11 - 15 av 76 uppsatser innehållade orden musical pedagogy.

  1. 11. Taktarter och dans : en studie i hur taktarter kan användas i jazzdansundervisning

    Kandidat-uppsats, Stockholms konstnärliga högskola/Institutionen för danspedagogik

    Författare :Sara Larsson; [2022]
    Nyckelord :Jazz dance; Time signatures; Jazz music; Music and Dance; Dance pedagogy; Dance education; Jazzdans; Taktarter; Jazzmusik; Musik och Dans; Danspedagogik; Dansundervisning;

    Sammanfattning : The purpose of this essay is to inspire and find ways to incorporate different time signatures in jazz dance education. Through literature studies, a focus group and an own analysis leading up to the meeting with the focus group, I founded a base of knowledge, but also material to analyze. LÄS MER

  2. 12. Mandarin lexical tone perception by native speakers of Greek

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Dimitrios Apostolou; [2022]
    Nyckelord :Chinese; Mandarin; Greek; lexical tone; perception study; discrimination task; AXB; 关键词:汉语普通话声调、希腊语、感知能力、声调辨识、AXB 辨识测试;

    Sammanfattning : This study examines the perception of Mandarin lexical tones by native speakers of Greek who are naïve to Mandarin. Being able to discriminate between Mandarin lexical tones is essential for effective and accurate communication in the language. LÄS MER

  3. 13. "Det blir ju bättre undervisning på plats..." : Distansundervisning i elgitarr på gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Carl Nordling; [2021]
    Nyckelord :Synchronous distance education; electric guitar methodology; instrumental music education; music pedagogy; digital tools; Distansundervisning; elgitarrmetodik; instrumentundervisning; musikpedagogik; digitala hjälpmedel;

    Sammanfattning : Våren 2020 stängdes Sveriges gymnasieskolor som en konsekvens av Covid-19 pandemin, och undervisningen förlades till att bedrivas på distans. Denna hastiga övergång innebar drastiska skillnader i förändrade fysiska ramfaktorer för lärare och elever. LÄS MER

  4. 14. Högstadieelevers erfarande av mening i musikundervisningen i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Sofia Lekardal; [2021]
    Nyckelord :music; high school; meaning; lifeworld phenomenology; music education; music pedagogy; musik; högstadiet; mening; livsvärldsfenomenologi; musikundervisning; musikpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att, utifrån ett livsvärldsperspektiv, utforska högstadieelevers erfarande av mening i musikundervisningen i skolan. Vilka upplevelser av mening beskriver högstadieeleverna och vilken roll beskrivs läraren ha i dessa upplevelser? Undersökningen är kvalitativ och bygger på semistrukturerade intervjuer med tre högstadieelever. LÄS MER

  5. 15. Vad säger vi egentligen? En kvalitativ studie om sångterminologi och dess påverkan på sångpedagogiken inom eftergymnasiala utbildningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Maria Jalsborn; Louise Ljunglöf; [2021]
    Nyckelord :Mellanregister; Problematik; Register; Sångpedagogik; Sångterminologi; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Middle register; Problematics; Registers; Voice Pedagogy; Voice terminology; Educational Science; Music Education; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : After many years of vocal studies we have experienced that the terminology within vocal education needs to be clarified. The purpose of this study was to research how different voice pedagogues in post-secondary school work with vocal registers and voice terminology, focusing on the female voice and the middle register. LÄS MER