Sökning: "musicians professional development"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden musicians professional development.

  1. 1. Det ”svenska musikundret” och den kommunala musikskolan : Kommersialiseringen av musikens påverkan på musikbranschen, kulturekonomin och den svenska musikutbildningen.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för musikvetenskap

    Författare :Sandra Lindholm; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This thesis provides an insight in the development of the Swedish music industry as well as in the secondary school musical education during the period from 2009 to 2019. It provides an historical background that reflects on the industrialization that took place within music industry in the early 70-ties and how that has evolved and impacted the functions in the industry and the role they play today. LÄS MER

  2. 2. Barock eller bara rock? : En studie av musiklärares frirum - Att bli lärare på riktigt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Daniel Persson; [2021]
    Nyckelord :Life Experience; Identity creation; Free space; Action space; Dilemma.; Livserfarenhet; Identitetsskapande; Frirum; Handlingsutrymme; Dilemma.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet i studien är att belysa musiklärarens dilemma i valet mellan musik som uttryck och musik som skolämne. I detta arbete presenteras hur den personliga utvecklingen över tid påverkar prioriteringar och didaktiska val i musiklärares identitetsskapande. Studien bygger på musiklärares livserfarenheter. LÄS MER

  3. 3. Musikläraren i mötet med yrkeslivet - En intervjustudie i musiklärarens förhållande till sin identitet som lärare och musiker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Philip Andersson; [2019]
    Nyckelord :Musiklärare; Identitet; Socialisation; Yrkeslivet; Musiker; Lärare; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Educational Science; Music Education; Music teacher; Teaching profession; Musician; Teacher; Identity; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att ta reda på hur nyexaminerade musiklärare ser på sin identitet som musiklärare och huruvida de också identifierar sig som musiker. Genom en kvalitativ intervjustudie har tre informanter svarat på frågor kring valet att bli musiklärare, musiklärarutbildningen och deras tidiga yrkessocialisation. LÄS MER

  4. 4. Hur yrkesverksamma musiker instuderar nytt material : man lär sig piano, men även annat, genom att spela piano

    M1-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :David Östberg; [2016]
    Nyckelord :musicians; study; pragmatism; learning by ear; time restraint; informal learning; musiker; instudera; pragmatism; gehör; tidsbrist; informellt lärande;

    Sammanfattning : Målet med den här undersökningen är att undersöka hur yrkesverksamma musiker lär sig nytt material. Undersökningen baseras på fem kvalitativa intervjuer som har genomförts enligt metoder från Kvale (2009). Intervjuerna har sedan tematiserats och analyserats baserat på nyckelord som uppmärksammats under intervjun. LÄS MER

  5. 5. Var det där övning? - en studie om jazzmusikers syn på skillnaden mellan att spela och att öva

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Sebastian Nordström; [2014]
    Nyckelord :Utbildningsvetenskap; practicing a musical instrument; jazz; Music education; Educational science; Musikpedagogik; spela musik; öva på ett musikinstrument; playing music; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how six jazz musicians perceive the difference between playing and practicing, their ideas of playing and practicing and how their understanding of the two words has changed in the course of the past years, and also what they think of the distinction between playing and practicing. Six professional jazz musicians were interviewed and the results of the interviews were then analyzed, categorized and compared to previous research in related areas. LÄS MER