Sökning: "musicking"

Visar resultat 11 - 15 av 29 uppsatser innehållade ordet musicking.

  1. 11. Musik i förskolan utifrån en musikprofilerad kontext : En kvalitativ studie om hur musikprofilerade pedagoger kan arbeta med musik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Anna Jansson; Sandra Tysk; [2020]
    Nyckelord :Förskola; Musik; Musikprofilerade pedagoger; Musicking; Musikdidaktik.;

    Sammanfattning : Syftet för denna studie har varit att bidra med kunskap om hur musikprofilerade pedagoger ser på arbetet med musik i förskolan. Ingången till denna studie utgjordes av att vi under vår utbildning utvecklat ett intresse för musikarbetet i förskolan samtidigt som vi mötts av att det hos verksamma pedagoger finns en osäkerhet inför att arbeta med musik i verksamheten. LÄS MER

  2. 12. En resa i toner och rytmer - En studie om musik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Louise Andresen; [2020]
    Nyckelord :Förskola; Konsert; Musicking; Musik; Musikstund;

    Sammanfattning : I förevarande studie har jag undersökt hur musicking kan utvecklas i en barngrupp samt hur det kan främja användandet av musik i en barngrupp. Detta har jag ställt i relation till Smalls teori om musicking och till Holmbergs och Thörnquists studier om musik i förskolan för att kunna analysera musik i en förskolekontext. LÄS MER

  3. 13. “En sak som låter så bra på papper, sen i vardagen är det ett pussel.” : En inblick i vilken roll elevernas identitetsprocess har i högstadiets musikundervisning.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Rebecka Fridström; [2019]
    Nyckelord :identitetsprocess; musicking; kompetent musikaliskt deltagande; läroplan;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka hur högstadielärare uppfattar och behandlar elevers identitetsprocess i undervisningen samt belysa möjliga problem med en undervisning med inkluderad identitetsaspekt. Baserat på intervjuer med fyra olika musiklärare verksamma vid högstadiet har studien anknutit till tidigare forskning där identitetsprocessen i musikundervisningen berörs. LÄS MER

  4. 14. “Ursäkta ljudet men vi musikar” En studie av barns skapande av barndom med musik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emmy Hansson; Jenny Johansson; [2019]
    Nyckelord :Barndom; Barndomssociologi; Barndomsgeografi; Förskola; Musiksociologi; Musicking;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att beskriva och analysera musikens betydelse för barns görande av sin egen barndom, där barn ses som sociala och kompetenta aktörer. Ur ett barndomssociologiskt och musicking perspektiv, analyserar vi vad som sker i mötet mellan barn och musik i en förskolekontext där barn samspelar med andra. LÄS MER

  5. 15. Yngre förskolebarns spontana musikskapande : Musicking och konstifikation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Michelle Borén Oskarsson; Oskar Lehtinen; [2019]
    Nyckelord :Artification; aesthetic devices; musicking; Konstifikation; estetiska beteenden; musicking; musikskapande; musik; förskoledidaktik; förskola;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka yngre förskolebarns spontana musikskapande. Metoden för insamling av data som använts är filmning med förskolans lärplatta, som kompletterats med anteckningar. De teoretiska perspektiv vi utgått från är Dissanayakes artification theory (översatt till konstifikationsteori) och Smalls musicking-teori. LÄS MER