Sökning: "musik årskurs 6-9"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden musik årskurs 6-9.
1. ”Det blir sällan väldigt bra men ofta kul!” : Sångundervisning i grundskolans senare år
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Sång är en obligatorisk del av läroplanen i musik för den svenska grundskolan. Alla elever ska undervisas och bedömas i sång som ett delmoment i musikämnet. LÄS MER
2. Att deltaga, eller icke deltaga, det är frågan : En undersökning om bakomliggande faktorer till årskurs 6-9 elevers icke deltagande i idrottsundervisningen.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Denna undersökning syftade till att studera bakomliggande faktorer till varför elever väljer att inte deltaga i idrottsundervisningen, om det finns specifika problemområden och huruvida man kan se variationer utifrån årskurs och kön tolkat utifrån självbestämmandeteorin av Ryan och Deci. Undersökningen innefattade 140 respondenter i årskurs 6–9, från tre olika skolor i sydöstra Sverige. LÄS MER
3. ”Så mycket dataspel och musik som tillverkas i detta land… Och vart har eleverna lärt sig det? Inte i skolan iaf…” : Ett aktivitetsteoretiskt perspektiv på lärares upplevelser av matematikämnets digitalisering
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Syftet med studien var att identifiera och analysera en utvald del i den pågående digitaliseringen av den svenska grundskolan. Studien fokuserar på hur ämneslärare i matematik, årskurs 6-9, upplever hinder och möjligheter med digitalisering av matematikämnet. LÄS MER
4. Bedömningsprocessen i musik : Hur går lärare tillväga för att bedöma och betygssätta elever i ämnet musik?
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikation; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : Studiens syfte är att se i vilka situationer elevernas kunskaper i musik visas och hur detta dokumenteras av lärarna. I sin helhet omfattar studien bedömningsprocessen, det vill säga från början av lärarens planering fram till att betyget blir satt. LÄS MER