Sökning: "musik Reflektion"

Visar resultat 1 - 5 av 101 uppsatser innehållade orden musik Reflektion.

  1. 1. Konstnärligt uttryck i sångundervisning : En undersökning om vilka undervisningsmetoder sånglärare använder sig av

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Kristina Sjöström; [2024]
    Nyckelord :konstnärligt uttryck; sångundervisning; undervisningsmetoder; didaktik; sånglärare; gymnasiet;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att bidra med kunskap om hur sånglärare talar om undervisningsmetoder i konstnärligt uttryck. Semistrukturerade intervjuer har genomförts med tre sånglärare på gymnasiet. LÄS MER

  2. 2. Ett laddat musikaliskt moment : En kvalitativ studie kring elgitarristers uttryckta upplevelser och reflektioner kring det musikaliska momentet improvisation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Edvin Andersson; [2024]
    Nyckelord :Improvisation; elgitarr; socialpsykologiskt perspektiv; upplevelse; reflektion;

    Sammanfattning : Syftet med det här arbetet har varit att bidra med mer kunskap i vad gymnasieelever medhuvudinstrumentet elgitarr uttrycker i sina upplevelser och reflektioner kring det musikaliskamomentet improvisation analyserat utifrån ett socialpsykologiskt perspektiv. I arbetet användes enkvalitativ forskningsmetod, bestående av en improvisation i form av ett jam som trigger samt ensemistrukturerad fokusgruppsintervju med två deltagare som gick i trean på det estetiskaprogrammet med inriktning musik och hade elgitarr som huvudinstrument. LÄS MER

  3. 3. Musikproduktion bortom skärmen – En studie i musikproduktion med hårdvarusynthar från ett datorfokuserat perspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Fred Jonsson; [2023-06-02]
    Nyckelord :Workflow; arbetsmetod; musikproduktion; hårdvara; mjukvara; synthesizer;

    Sammanfattning : I detta arbete ämnar författaren att utvärdera och ifrågasätta sin datorfokuserade arbetsmetod, d.v.s. att jobba främst med mjukvara, för att göra musik genom att utforska en hårdvarusynth, en faktisk fysisk synth. LÄS MER

  4. 4. Att skapa musik, text och berättelse tillsammans med andra. Under vilka förutsättningar och med vilka metoder blommar min kreativitet som mest i ett försök på att skapa och fullfölja idéer tillsammans med andra?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Martin Stokke Mathiesen; [2023-04-04]
    Nyckelord :scenkonst; kreativitet; scenisk gestaltning; nyskriven musikal; skådespeleri; musikdramatik; musikalartist; Nils Petter Ankablom; Benny Andersson; Staffan Berg;

    Sammanfattning : I samarbete med mina klasskamrater och kollegor Otto Falk och Miranda Engholm, har jag under Hösten 2022 på Högskolan för scen och musik Göteborg gjort ett undersökande arbete där målet varit att skriva musik och dramatisk text för scenen och till slut visa upp det i form av en föreställning. Syftet med arbetet har varit att undersöka den kreativa processen kring själva skapandet av dramatiska låtar, och hur man kan skapa i process tillsammans med andra. LÄS MER

  5. 5. Mina fysiska manér - hur kan större medvetenhet om återkommande fysiska manér i mitt skådespeleri utveckla mig som musikalartist?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Filip Vikström; Filip Vikström; [2023-02-20]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I mitt självständiga arbete undersöker jag vad jag valt att kalla återkommande fysiska manér som skådespelare. Jag försöker få syn på och ringa in specifika fysiska rörelser och rörelsemönster jag återkommer till i mitt skådespeleri. Jag reflekterar över vad de skulle kunna bero på och varför de uppstår. LÄS MER