Sökning: "musik didaktik gävle"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden musik didaktik gävle.
1. Förskollärares didaktiska perspektiv på musik som ämne och metod i förskolan : En förskole-didaktisk studie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Musik som estetisk uttrycksform kan användas som ämne och metod i förskolans undervisning. Vad? Hur? och Varför? musik ska användas som ämne eller metod i förskolan är upp till förskollärarna att avgöra. LÄS MER
2. En estetisk introduktion : en intervjustudie om förskollärares syn på trygg anknytning och de estetiska uttrycksformerna i samband med en introduktion
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/DidaktikSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare planerar introduktionen och hur drama, musik och bild används för att skapa en trygg anknytning till barn. I studien användes Bowlbys anknytningsteori och Lev Vygotskijs teori om det sociokulturella perspektivet som utgångspunkt för att undersöka hur de estetiska uttrycksformerna, drama, musik och bild, kan användas vid med anknytningen vid en introduktion. LÄS MER
3. Barns inflytande och delaktighet i estetiska aktiviteter : En intervju- och observationsstudie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/DidaktikSammanfattning : Sammanfattning Syftet med detta examensarbete har varit att undersöka barns rätt till delaktighet och inflytande i undervisning inom och med estetiska uttrycksformer i förskolan. Till de estetiska uttrycksformerna räknas i arbetet, med stöd i läroplanen (Skolverket, 2018) bild, form, drama, rörelse, sång, musik och dans. LÄS MER
4. Musik i förskolan : En enkätstudie om förskollärares musikanvändande och synsätt
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Musik i förskolan kan vara så mycket mer än att sitta i samlingen och sjunga traditionella barnsånger. Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare använder musik i förskolan, vad deras syfte med musik i undervisningen är samt hur förskollärarna definierar vad musik i förskolan är. LÄS MER
5. Lyrikmomentetes utveckling i gymnasieskolan : Hur lyrikmomentet har utvecklats i tre läromedel från tre olika tider
Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Denna uppsats har fokus på hur lyrikmomentet är formulerat samt synliggjorts i läroböcker. Vi kommer likaså att titta närmare på hur kvinnliga respektive manliga författare framskrivs i lyrikmomentet i respektive bok. Vi kommer att utgå från tre stycken läroböcker i gymnasiet för Svenska 3. LÄS MER