Sökning: "musik för yngre barn i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden musik för yngre barn i förskolan.

  1. 1. Musikens betydelse för yngre barns språkutveckling : förskollärarnas arbete med musikundervisning i förskolan

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Sandra Klippfors; Louise Tall Privora; [2020]
    Nyckelord :Musik; förskollärare; sociokulturellt; yngre barn; musikundervisning; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande examensarbete är att undersöka hur förskollärarna uppfattar musikens betydelse för yngre barns språkutveckling i förskolan genom deras arbete med musikundervisning. Den teoretiska utgångspunkten för undersökningen bygger på det sociokulturella perspektivet som utgår från att lärandet sker via samspel och interaktion med andra. LÄS MER

  2. 2. Musik i förskolan för att främja barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Angelice Emanuelsson; Linda Lundstedt; [2020]
    Nyckelord :musik; språkutveckling; förskola; yngre barn;

    Sammanfattning : Syftet Syftet med vår studie är att undersöka pedagogers tankar kring och arbete med musikundervisning i relation till barns språkutveckling. Utifrån vårt syfte utformades två frågeställningar; vilken betydelse anser förskollärarna att musikundervisning har för barns språkutveckling? Hur arbetar förskollärare med musik som redskap för att främja barns språkutveckling? Bakgrund I bakgrunden redogör vi hur tidigare forskning ser på användandet av musik för att främja barns språkutveckling på olika sätt. LÄS MER

  3. 3. Musikundervisning med de äldre barnen i förskolan : En fallstudie om pedagogers arbete med musik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Victoria Axelsson; Rätzer Stina; [2020]
    Nyckelord :preschool; music; music education; 3-5 years; Förskola; musik; musiksamling; musikundervisning; äldre barn; 3–5 år;

    Sammanfattning : Utifrån en observation och tre intervjuer har en fallstudie genomförts med syftet att synliggöra hur pedagoger på en förskola arbetar med musikundervisning med de äldre barnen. Äldre barn i denna studie innefattar barn som är 3–5 år gamla. LÄS MER

  4. 4. Musik i förskolan : En kvalitativ studie om hur musik används som medel för barns språkliga och sociala utveckling

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Nahrain Beniamin; [2019]
    Nyckelord :Musik; uttrycksmedel; undervisningsinnehåll; barns språkliga och sociala utveckling; mediering; appropriering; den proximala utvecklingszonen;

    Sammanfattning : Sammanfattning Den här studien syftade till att få förståelse för förskollärarnas användning av musik i olika förskolor samt hur pedagoger arbetar med musik som ett uttrycksmedel och som undervisningsinnehåll för barns språkliga och sociala utveckling. Studien är en kvalitativ undersökning och tar stöd av det sociokulturella perspektivet på lärande. LÄS MER

  5. 5. “Jag sjunger hellre än bra...” : En kvalitativ studie om arbetet i förskolan med musik i åldrarna 1–3 år och hur förskollärare upplever ordet musikalisk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Carolina Larsson; Isabelle Lindstam; [2019]
    Nyckelord :musik; förskola; musikalisk; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra på vilka sätt förskollärare arbetar med musik mot yngre barn i åldrarna 1–3 år samt hur förskollärarna ser på musikalitet i arbetet med barnen. De frågeställningarna som vi har besvarat för att uppnå syftet är: På vilka sätt arbetar förskollärarna mot de yngre åldrarna (1–3 år) med musik? Och hur beskriver förskollärarna betydelsen av att vara musikalisk i användandet av musik? Studien har genomförts med kvalitativa intervjuer. LÄS MER