Sökning: "musik fans"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden musik fans.

  1. 1. Från MySpace till TikTok : Förändringar av sociala medier som ett kommunikationsverktyg för musiker och fans

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Armin Music; [2024]
    Nyckelord :Hashtags; hermeneutic; marketing; music industry; music sociology; musicology; MySpace; TikTok; social media; Hashtags; hermeneutik; marknadsföring; musikbranschen; musiksociologi; musikvetenskap; MySpace; TikTok; sociala medier;

    Sammanfattning : Myspace var under många år den primära webbplatsen för att exempelvis skriva meddelanden till vänner, upptäcka ny musik samt dela med sig av den. Den mest populära föregångaren till dagens sociala medier som under många år uppmuntrade artister att använda webbplatsen för att nå ut till en bredare publik. LÄS MER

  2. 2. Murder of the Gizzverse : En socialsemiotisk undersökning om konvergenskultur ochKing Gizzard & The Lizard Wizard

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :David Palmberg; [2021]
    Nyckelord :socialsemiotik; multimodalitet; multimodal analys; populärkultur; King Gizzard The Lizard Wizard; konvergenskultur;

    Sammanfattning : Populärmusiken existerar idag på sociala medieplattformar där vem som helst kanuttrycka sig – och använda sig av alla andras material. Studien berörmeningsskapande inom konvergenskulturen kring det australienska bandet KingGizzard & The Lizard Wizard. Arbetet fokuserar på rörlig bild och musik inomden kulturella kontexten. LÄS MER

  3. 3. Artister som vandrande varumärken : En kvalitativ studie om hur artister blir ett human brand

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Alida Swartling; Louise Schander; [2021]
    Nyckelord :human brand; personal branding; authenticity theory; attachment theory; stakeholder theory;

    Sammanfattning : Att använda människor som varumärken är ett växande marknadsföringsfenomen som har fått benämningen human brand. I dag går det bland annat att hitta detta fenomen i musikbranschen där artister ses som varumärken för sin musik. LÄS MER

  4. 4. En perfekt balans : En kvalitativ studie om digital marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Andreas Bauer; Emil Söderberg; [2020]
    Nyckelord :Musikbranschen; digital marknadsföring; sociala medier; artist; festival; arrangör.;

    Sammanfattning : Uppsatsen syftar på att skapa en bild av hur mindre artister bör marknadsföras digitalt. Huvudfokuset ligger på festivalspelningar där flertal artister spelar under antingen en dag eller flera dagar. Intervjuer har gjorts med ett antal mindre artister samt managers för att få deras syn på hur de marknadsför sig själva. LÄS MER

  5. 5. Sociala interaktioner på sociala medier : En studie om interaktionen på musikartisters Instagramkonton

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Sandra Peltonen; [2019]
    Nyckelord :Fans; music artist; interaction; communication; parasocial interaction; social media; Instagram; virtual communities; online community; Fans; musikartist; interaktion; kommunikation; parasocial interaktion; sociala medier; Instagram; virtuella gemenskaper; nätgemenskap; community;

    Sammanfattning : Undersökningens syfte är att redogöra för interaktionen på fyra svenska soloartister och sångares Instagramkonton, där fokus legat på att kartlägga interaktionen mellan musikartister och fans, samt fans emellan, för att sedan beskriva vilka mönster som förekommer i interaktionen vid en jämförelse mellan alla fyra konton. Målet med den kvalitativa undersökningen har varit att nå en övergripande förståelse för interaktionen, och undersökningen har därför genomförts med en induktiv forskningsansats, för att få en bred förståelse för materialet. LÄS MER