Sökning: "musik i förskolan - ett medvetet redskap för barns utveckling"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden musik i förskolan - ett medvetet redskap för barns utveckling.

  1. 1. Flerspråkiga barn och språklig sårbarhet – en studie om musikaktiviteter i en förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Livija Grebovic; [2018]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Förskola; Musik; Språklig sårbarhet; Språkstörning; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Studien är av intresse då det inte finns mycket tidigare forskning kring musik och flerspråkiga barn som befinner sig i språklig sårbarhet. Forskningen som finns inom fältet fokuserar på musikterapi och arbete med autism och Downs syndrom. LÄS MER

  2. 2. Barns bildskapande

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Barbro Bergsfeldt; [2017-06-22]
    Nyckelord :estetisk verksamhet; Bild; Förskoleklass; Förskolan;

    Sammanfattning : Det här projektet är inspirerat av upplägget för en interventionsstudie och handlar om hur barn med hjälp av en bildpedagog kan utveckla sitt bildskapande. Begreppet intervention betyder att man medvetet inför någon form av påverkan i en grupp för att studera om någon förändring sker. LÄS MER

  3. 3. Musik i förskolan - Ett medvetet arbetssätt eller tidsfördriv?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Lena Elwing; Ann-Sofie Nilsson; [2011]
    Nyckelord :Barn; förskola; musik; musikaktiviteter; pedagoger;

    Sammanfattning : Vi är båda musikintresserade och vårt syfte med studien är att undersöka pedagogers förhållningssätt och syfte till musikaktiviteter samt hur de utövar musik i verksamheten. En kvalitativ enkätundersökning genomfördes med pedagoger i förskolan för att få svar på våra frågor. LÄS MER

  4. 4. Musik - ett didaktiskt redskap för barns lärande och utveckling? En undersökning om pedagogers inställning till att arbeta med musik i förskolan.

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Annika Blomqvist; Linda Wennerström; [2009]
    Nyckelord :Musik; lärande; utveckling; förskolan; didaktik; p;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Denna undersökning tar reda på hurpedagoger i de kommunala förskolorna i Göteborg ser på och har förinställning till musik. Syftet är också att ta reda på vilken betydelsepedagogerna anser att musiken har för barns lärande och utveckling.Kvalitativa intervjuer är metoden som använts för studien. LÄS MER

  5. 5. Musik i förskolan - ett medvetet redskap för barns utveckling?

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Katarina Beckman; Petra Nilsson; [2008]
    Nyckelord :förskola; musik; motorisk utveckling; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med vår C-uppsats är att undersöka musikens betydelse för förskolebarnens språkliga och motoriska utveckling. Vårt empiriska material har vi fått fram genom intervjuer med lärare på förskolor med musikprofil i Malmö och New York. LÄS MER