Sökning: "musik i idrott och hälsa"

Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser innehållade orden musik i idrott och hälsa.

  1. 1. "Styrdokumenten är för 'luddiga' för att uppnå en likvärdig bedömning" : En kvalitativ studie om hur lärare i ämnet idrott och hälsa arbetar med en likvärdig bedömning i rörelse till musik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Björn Kullberg; [2021]
    Nyckelord :Likvärdig bedömning; likvärdig undervisning; värdeord; rörelse till musik samt dans; läroplansteori; ramfaktorteori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att få en fördjupad förståelse hur lärare i ämnet idrott och hälsa på grundskolan arbetar för att uppnå en likvärdig bedömning i området rörelse till musik. Målet var också att se vad lärarna anser är likvärdig bedömning och hur de tolkar värdeorden i området. LÄS MER

  2. 2. Dans under en pandemi : En kvalitativ studie om dans och rörelse till musik i ämnet idrott och hälsa för gymnasiet under Covid-19 pandemin

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Andreas Rosenqvist; [2021]
    Nyckelord :dans; idrottslärare; pandemi; gymnasiet;

    Sammanfattning : Syfte & Frågeställning  Syftet med studien är att undersöka vilka svårigheter som lärare upplever har uppstått under covid-19 pandemin samt hur det har påverkat dans och rörelse till musik i ämnet idrott och hälsa i gymnasiet under Covid-19 pandemin. De frågor som studien avser att besvara är: - Hur har dans samt rörelse till musik kunnat bedrivas i gymnasieundervisningen under Covid-19 pandemin? - Hur har idrottslärare hanterat undervisningen under Covid-19 pandemin? - Hur har digitala hjälpmedel använts för att bedriva idrottsundervisningen?    Metod Forskaren har använt en explorativ forskningsmetod för att kunna besvara studiens syfte och frågeställningar. LÄS MER

  3. 3. "Pojkar är oftast bättre än tjejer..." : En kunskapsöversikt kring attityder till dansundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Malmö högskola/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV); Malmö universitet/Malmö högskola/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)

    Författare :Fredrik Bäckström; Madeleine Börjeson; [2021]
    Nyckelord :Genus; Kön; Attityder; Dans i skolan;

    Sammanfattning : Den här litteraturundersökningen har som syfte att sammanställa forskning kring det centrala innehållet “rörelse till musik samt dans” inom skolämnet idrott och hälsa och undersöka vad för attityder det finns till ämnet i stort och specifikt för dansundervisningen. Studierna som undersöks kommer fram till att en genusordning fortfarande finns kvar i ämnet idag, där den manliga normen är den som är önskvärd. LÄS MER

  4. 4. Framförallt för att synliggöra lärandet : En kvalitativ studie om högstadielärares användning av digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID); Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Anton Nilsson; Viktor Larsson; [2020]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; digitala verktyg; lärare; TPACK; sociokulturellt perspektiv på lärande;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur högstadielärare i ämnet idrott och hälsa arbetar med digitala verktyg samt hur de digitala verktygen används för att utveckla elevers lärande. I studien har en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer använts för att samla in empiri där fem lärare medverkade. LÄS MER

  5. 5. “Det kan ju vara viktigt att kunna dans” : En kvalitativ studie om niondeklassares upplevelser av dans och rörelse till musik i undervisning av idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Denis Rajkic; [2020]
    Nyckelord :Genus; Didaktik; Attityder; Dansundervisning; Takt; Rytm; Traditionella danser; Moderna danser.;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att dansen och den diskursen som omger den är mångfacetterad. Dans och dansundervisning upplevs vara problematiskt utifrån faktorer som bland andra utgörs av föreställningar om genus, lärande värde, kroppsideal, fostran, marginalisering, normer, traditionella- och moderna danser. LÄS MER