Sökning: "musik i reklamfilm"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden musik i reklamfilm.

  1. 1. Utomjordingarna invaderar! : En filmanalys av “det första mötet” Independence Day och Arrival utifrån ett postkolonialt perspektiv.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Elna Nissen; [2023]
    Nyckelord :Filmanalys; Science Fiction; Representationsteori; The Other; Postkolonialism; ljussättning; kamerarörelser; vinklar; bildutsnitt; opera; tonåring; kultur; affisch; reklamfilm; klassisk musik; qr-kod;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur de filmtekniska greppen ljus/färgsättning och kameraarbete används för att skildra Science fiction- tropen “det första mötet” mellan utomjording och människa i filmerna Arrival och Independence Day. Uppsatsen undersöker även hur utomjordingarna i filmerna används som representationer för det representationsteoretiska begreppet Den andre. LÄS MER

  2. 2. Lampan gör mig ledsen : En komparativ multimodal analys av reklamfilmerna Lamp och A Chairful Life

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Bildproduktion

    Författare :Rebecka Button; Anna Flodin; [2023]
    Nyckelord :Reklamfilm; antropomorfism; gestaltning; multimodalitet; modes; emotioner; semiotiska resurser;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en undersökning av hur multimodalitet används för att gestalta livlösa objekt som karaktärer med egna perspektiv och känslor. Uppsatsen syftar till att bidra med nya insikter för nutida och blivande filmskapare för hur kontext byggs upp av olika semiotiska resurser samt modes. LÄS MER

  3. 3. Syns man så finns man : En studie om reklamfilmens påverkan på artistens personliga varumärke

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Alexander Palmér Guiance; [2022]
    Nyckelord :sell out; image; reklamfilm; reklammusik; personligt varumärke; artist;

    Sammanfattning : Denna studie belyser effekterna på musikartisters personliga varumärken i samband med att artisternas musik finns med i reklamfilm. Detta görs genom semistrukturerade intervjuer med ett antal musikartister med olika erfarenhet och framgång som upplåtit sina verk till reklamfilm. LÄS MER

  4. 4. En Känsloresa Med Diskmedlet Yes : En kvalitativ studie om ljudets känslomässiga påverkan

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Marcus Boggio Lindström; Agnes Warg; [2022]
    Nyckelord :Reklamfilm; Ljudspår; Ljudeffekter; Musik; Ljudets inverkan; Varumärke; Känsla; Uppfattning;

    Sammanfattning : Projektet som presenteras i denna studie undersöker hur man kan förändra konsumenters känslor och uppfattningar av ett varumärke genom ljudförändringar i reklamfilm. Med hjälp av fokusgruppsintervjuer arbetades två reklamfilmer fram som är inspirerade av varumärket Yes. LÄS MER

  5. 5. Feminism som handelsvara : Semiotisk filmanalys av Libresse reklamfilm wombstories

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Veronica Olsson; [2021]
    Nyckelord :Feminism; femwashing; kommodifierad feminism; Libresse; menstruation; mens; reklam; reklamfilm; reklamkampanj; Visuell Kommunikation; visuell retorik; woke; #wombstories;

    Sammanfattning : Denna uppsats har undersökt hur Libresse har använt sig av det retoriska tilltalet för att nå ut och påverka sin avsedda målgrupp i reklamkampanjen #wombstories. En semiotisk filmanalys har genomförts där resultatet har analyserats utifrån teorier om kommodifierad feminism, wokeness och femvertising. LÄS MER