Sökning: "musik instrument förskola"
Visar resultat 6 - 10 av 21 uppsatser innehållade orden musik instrument förskola.
6. “Jag sjunger hellre än bra”- Musikstunder i förskolan : En kvalitativ studie om pedagogers uppfattningar och erfarenheter om musik i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftetmedstudienvarattutifrånläroplanensmålomattarbetamedmusikiförskolanundersöka en grupp pedagogers uppfattningar och erfarenheter i arbetet med planerade musikstunder i förskolan. Detta för att bidra till ökad förståelse om arbetet med musikstunder i förskolan. LÄS MER
7. Pedagogers syn på musik som språkutvecklande verktyg : På förskolan och öppna förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språkSammanfattning : Inledning: Idén till denna studie framkom efter vår verksamhetsförlagda utbildning (VFU) från förskollärarprogrammet på Högskolan Väst. Musiken och sången finns alltid närvarande genom sångstunder, spontansång vid matbordet eller i form av sångtexter och noter uppsatta på väggarna. LÄS MER
8. “Jag sjunger hellre än bra...” : En kvalitativ studie om arbetet i förskolan med musik i åldrarna 1–3 år och hur förskollärare upplever ordet musikalisk
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk-didaktisk forskningSammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra på vilka sätt förskollärare arbetar med musik mot yngre barn i åldrarna 1–3 år samt hur förskollärarna ser på musikalitet i arbetet med barnen. De frågeställningarna som vi har besvarat för att uppnå syftet är: På vilka sätt arbetar förskollärarna mot de yngre åldrarna (1–3 år) med musik? Och hur beskriver förskollärarna betydelsen av att vara musikalisk i användandet av musik? Studien har genomförts med kvalitativa intervjuer. LÄS MER
9. Musikens möjligheter och begränsningar : En kvalitativ studie om musikens roll i förskolan ur förskollärares perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Detta examensarbete är en kvalitativ studie vars syfte är att beskriva och förstå musikens roll i förskolan utifrån fyra förskollärares perspektiv. Studien eftersöker hur musik används samt vilka möjligheter och begränsningar det finns för förskollärare att arbeta med musik. LÄS MER
10. Hallå, varför säger ni inget? - Yngre barns aktörskap under musikaktiviteter i relation till semiotiska resurser
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : This qualitative study is based on a complex of problems relating to children's different preconditions to apprehend verbal communication, in combination with the fact that musical activities to a great part is communicated through verbal semiotic resources. The intention of the study is to draw attention to children's altered actorship in relation to three different semiotic resources and to discuss how we can create musical activities that allows every child to approach it with a varied form of actorship. LÄS MER