Sökning: "musik instrument förskola"

Visar resultat 6 - 10 av 21 uppsatser innehållade orden musik instrument förskola.

  1. 6. “Jag sjunger hellre än bra”- Musikstunder i förskolan : En kvalitativ studie om pedagogers uppfattningar och erfarenheter om musik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Love Djäkner; Sofie Vengelin; [2020]
    Nyckelord :Förskola; Hermeneutik; Instrument; Kompetens; Musik; Musikstunder; Pedagoger.;

    Sammanfattning : Syftetmedstudienvarattutifrånläroplanensmålomattarbetamedmusikiförskolanundersöka                en grupp pedagogers uppfattningar och erfarenheter i arbetet med planerade musikstunder i            förskolan. Detta för att bidra till ökad förståelse om arbetet med musikstunder i förskolan. LÄS MER

  2. 7. Pedagogers syn på musik som språkutvecklande verktyg : På förskolan och öppna förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Hampus Ahlcrona; Girish Framvik; [2019]
    Nyckelord :Music; songs; children s laguage development; preschools; teachers; Musik; sånger; barns språkutveckling; förskolor; öppna förskolor; pedagoger;

    Sammanfattning : Inledning: Idén till denna studie framkom efter vår verksamhetsförlagda utbildning (VFU) från förskollärarprogrammet på Högskolan Väst. Musiken och sången finns alltid närvarande genom sångstunder, spontansång vid matbordet eller i form av sångtexter och noter uppsatta på väggarna. LÄS MER

  3. 8. “Jag sjunger hellre än bra...” : En kvalitativ studie om arbetet i förskolan med musik i åldrarna 1–3 år och hur förskollärare upplever ordet musikalisk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Carolina Larsson; Isabelle Lindstam; [2019]
    Nyckelord :musik; förskola; musikalisk; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra på vilka sätt förskollärare arbetar med musik mot yngre barn i åldrarna 1–3 år samt hur förskollärarna ser på musikalitet i arbetet med barnen. De frågeställningarna som vi har besvarat för att uppnå syftet är: På vilka sätt arbetar förskollärarna mot de yngre åldrarna (1–3 år) med musik? Och hur beskriver förskollärarna betydelsen av att vara musikalisk i användandet av musik? Studien har genomförts med kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  4. 9. Musikens möjligheter och begränsningar : En kvalitativ studie om musikens roll i förskolan ur förskollärares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Ann-Sofie Åström; [2018]
    Nyckelord :Musik; musikaktiviteter; musikdidaktik; förskollärare; förhållningssätt; faktorer;

    Sammanfattning : Detta examensarbete är en kvalitativ studie vars syfte är att beskriva och förstå musikens roll i förskolan utifrån fyra förskollärares perspektiv. Studien eftersöker hur musik används samt vilka möjligheter och begränsningar det finns för förskollärare att arbeta med musik. LÄS MER

  5. 10. Hallå, varför säger ni inget? - Yngre barns aktörskap under musikaktiviteter i relation till semiotiska resurser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sara Birath; Unni Ådin; [2017]
    Nyckelord :aktörskap; kommunikation; multimodalitet; musikdidaktik; musik i förskola; semiotiska resurser; shadowing;

    Sammanfattning : This qualitative study is based on a complex of problems relating to children's different preconditions to apprehend verbal communication, in combination with the fact that musical activities to a great part is communicated through verbal semiotic resources. The intention of the study is to draw attention to children's altered actorship in relation to three different semiotic resources and to discuss how we can create musical activities that allows every child to approach it with a varied form of actorship. LÄS MER