Sökning: "musik kvalitativ c"

Visar resultat 11 - 15 av 49 uppsatser innehållade orden musik kvalitativ c.

  1. 11. Musik är ju språk och språk är musik, det går inte att skilja åt liksom En studie om musik som ett redskap i tidig språkutveckling.

    C-uppsats,

    Författare :Malin Andersson; Olga Nordberg; Emma Thomée; [2011]
    Nyckelord :Tal-; läs- och skriftspråksutveckling; kommunikati;

    Sammanfattning : Bakgrund och syfteSyftet med vår studie var att synliggöra hur och varför pedagoger i de tidiga skolåren, förskoleklass till skolårtvå, använde sig av musik som ett redskap i arbetet med tal-, läs- och skrivutveckling. Anledningen till att viville ta reda på detta var att vi i vår lärarutbildning läst både musik samt språkutveckling och fått en viss inblick ihur dessa ämnen kan integreras. LÄS MER

  2. 12. Med jazzen som inspiration. En kvalitativ studie om hur musikundervisning kan utveckla barn mer än bara musikaliskt.

    C-uppsats,

    Författare :Agnes Söderqvist; [2011]
    Nyckelord :Musik; jazz; kreativitet; kommunikation; social ko;

    Sammanfattning : Musikundervisning kan ge så mycket mer än att bara lära sig spela tre ackord på gitarr eller vilket årtalMozart föddes. Det finns en allmän inställning att musik är konst eller underhållning. LÄS MER

  3. 13. Matematikinlärning genom skapande verksamhet. En kvalitativ studie

    C-uppsats,

    Författare :Eva Lundin-Schreiber; Meg Yan; [2011]
    Nyckelord :Matematikinlärning; Skapande Verksamhet; Ämnesinte;

    Sammanfattning : SammanfattningDenna studie handlar om hur fyra förskollärare resonerar om ett integrerat arbetssätt där de väver sammanskapande verksamhet med matematik. Studiens syfte är: Är det möjligt att integrera skapande verksamhet medmatematik för att stimulera barns matematikförståelse i förskolan?Läroplanen för förskolan, Lpfö98, betonar att barn i förskolan ska få lära sig matematik i meningsfullasammanhang och att förskolan ska sträva mot att utveckla barns förmåga att kommunicera med hjälp av vidgadeuttrycksformer såsom bild, musik, dans, rörelse och rytmik. LÄS MER

  4. 14. Vad kan musik tillföra barns språkliga och sociala utveckling? En studie om fyra förskollärares tankar om musik som pedagogiskt verktyg

    C-uppsats,

    Författare :Ann-Catherine Dellgård; [2011]
    Nyckelord :musik; språk; social kompetens; förskollärares tan;

    Sammanfattning : Sammanfattning:SyfteJag vill med mitt examensarbete undersöka vad musiken kan tillföra barns språkliga och sociala utveckling ochom den kan ses som ett pedagogiskt verktyg i förskolan.Metod och materialJag har gjort en kvalitativ undersökning och använt mig av inspelade samtalsintervjuer. Fyra förskollärareintervjuades. LÄS MER

  5. 15. Attityder till musikämnet i skolan – en kvalitativ och kvantitativ studie om högstadie- och gymnasieelevers attityder till ämnet musik

    C-uppsats,

    Författare :Henrik Oscarsson; Andreas Åkerman; [2011]
    Nyckelord :Musikpedagogik; musikämnets relevans;

    Sammanfattning : Arbetets syfte är att undersöka elevers attityder till musikämnet och att jämföra dessa attityder med aktuellastyrdokument, tidigare forskning och lärarnas uppfattningar. Våra huvudsakliga frågeställningar kretsar kringmusikämnets innehåll, betydelse och funktion. LÄS MER