Sökning: "musik kvalitativ c"

Visar resultat 21 - 25 av 49 uppsatser innehållade orden musik kvalitativ c.

  1. 21. Musikens betydelse för individuationsprocessen

    Kandidat-uppsats, Ämnesavdelningen för kultur- och religionsvetenskap

    Författare :Hans-Jörgen Alsing; [2010]
    Nyckelord :jungiansk psykologi; C. G. Jung; individuationsprocessen; arketyper; musikterapi; musikens arketyper; dansknytningens arketyp;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar, som rubriken antyder, om musikens betydelse för den individuationsprocess som Carl Gustav Jung förespråkat. Ansatsen är helt och hållet kvalitativ och författaren har också, genom att använda sig själv i processen, försökt att ytterligare tydliggöra känslomässiga processer som har med musik att göra. LÄS MER

  2. 22. ”Ordningshitlers skulle nog få feeling” – En studie om fem musiklärares syn på behovet av heltäckande läromedel i musik.

    C-uppsats,

    Författare :Morgan Johansson; [2010]
    Nyckelord :Läromedel; musikundervisning; styrdokument;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Mitt examensarbete syftar till att undersöka om yrkesaktiva musiklärare som undervisar i årskurs 7-9 anser attdet finns behov av heltäckande läromedel i musik för grundskolans senare år samt vilka eventuella för- ochnackdelar musiklärare ser med ett sådant läromedel, med stöd av tidigare forskning och styrdokumentens krav påmusikämnets innehåll. Min huvudfrågeställning är: Anser musiklärare att det finns ett behov av heltäckandeläromedel i musikämnet för elever i årskurs 7-9?En kvalitativ forskningsmetod har använts, byggd på intervjuer av fem yrkesaktiva musiklärare som undervisar igrundskolans senare åldrar, av olika kön, i varierande åldrar och bakgrund. LÄS MER

  3. 23. Vad men inte hur Musikerstudenters syn på huvudinstrumentlärarens betydelse för det egna övandet

    C-uppsats,

    Författare :Erika Risinger; Christian Nilsson; [2010]
    Nyckelord :Övning; inlärningsstrategier; lärarens roll; musik;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att öka kunskapen inom det eftersatta området musikerstudenters syn på lärarens roll iförhållandet till studentens övning. Hur läraren kan hjälpa eleven till ett mer effektivt övande och hur synen påövning påverkas av den högre musikutbildningens institutionskultur. LÄS MER

  4. 24. Psykodynamiskt förhållningssätt i musikterapi : en intervjustudie med tre musikterapeuter utbildade på psykodynamisk teorigrund

    Kandidat-uppsats, Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Maria Munkesjö; [2010]
    Nyckelord :musikterapi; musikterapeut; psykodynamisk musikterapi;

    Sammanfattning : Denna C-uppsats är en kvalitativ studie där tre verksamma musikterapeuter, med olika utbildningsår, kön och klient/patientgrupper, intervjuats i form av semistrukturerad djupintervjuer. Syftet med uppsatsen är att studera hur tre verksamma musikterapeuter, utbildade på KMH:s musikterapiutbildning, beskriver psykodynamiskt förhållningssätt. LÄS MER

  5. 25. ”- Inte bara köra sitt eget race” – Musikdramatiska övningar med skådespelare med funktionsnedsättningar

    C-uppsats,

    Författare :Andréa Arlid; [2010]
    Nyckelord :Musikdramatik; skådespelare med funktionsnedsättni;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syftet med uppsatsen är att undersöka möjligheter till utveckling av Gunilla Gårdfeldts musikdramatiska metod.Uppsatsen syftar också till att i viss mån beskriva Gårdfeldts musikdramatiska metod genom en kortaresammanställning av några utvalda övningar. LÄS MER