Sökning: "musik kvalitativ c"

Visar resultat 6 - 10 av 49 uppsatser innehållade orden musik kvalitativ c.

  1. 6. Likvärdig bedömning i grundskolans musikämne?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Hannes Wall; [2014]
    Nyckelord :betyg; implementering av läroplan; kunskapskrav; läroplan; grundskola; musik; skola; likvärdighet; Lgr 11; Musiklärare; bedömning; Musikpedagogik; Utbildningsvetenskap; betygskriterier. Social Science; Music Education; Music; music teacher; assessment; equality; equivalence; school; curriculum; grades.; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : I egenskap av lärarstudent med ett år kvar av utbildningen har jag fortfarande vissa svårigheter med att tolka den nya läroplanen, Lgr 11. Jag har därför undersökt hur yrkesaktiva lärare tolkar och hanterar den nya läroplanen. LÄS MER

  2. 7. Djembe och Sabar i Sverige. Hur upplever förmedlare av två västafrikanska musik- och danstraditioner sina möten med det svenska musiksamhället?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Hanna Ringdahl; [2014]
    Nyckelord :Music Education; Educational Science; informellt lärande; formellt lärande; musikundervisning; Djembe; Sabar; västafrikansk dans och musik; kulturella möten; kulturell identitet; Musikpedagogik; Utbildningsvetenskap; West African music and dance; cultural identity; cultural encounters; informal education; formal education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förmedlare, i detta fall välutbildade och erfarna lärare, dansare och musiker inom de västafrikanska traditionerna Djembe och Sabar upplever sina möten med det svenska musiksamhället när de lär ut och praktiserar dessa traditioner i Sverige. Den viktigaste forskningsfrågan är därför: Vad berättar förmedlare av de västafrikanska musik- och danstraditionerna Djembe och Sabar om sina möten med publik och elever i Sverige? Detta är en kvalitativ studie som baseras på intervjuer. LÄS MER

  3. 8. "Jag är den första som gör det på det sättet jag gör det på": En kvalitativ forskningsstudie om kreativitet i musikundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Marcus Gunnarsson; [2014]
    Nyckelord :Music Education; Educational Science; kreativitet; music curriculum; kursplan i musik; läroplan; musikundervisning; grundskola; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; curriculum; primary and secondary school; creativity; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : I skolan är kreativitet idag ett av honnörsorden och i kursplanen i musik betonas betydelsen av att undervisningen ska ge eleverna möjligheten att utveckla sin musikaliska kreativitet. Men vad är musikalisk kreativitet? Styrdokumenten ger ingen tydlig vägledning hur begreppet ska tolkas, utan lärare och utbildare är lämnade åt sina egna tolkningar. LÄS MER

  4. 9. ”Jag är mer osäker på vad som är ett klockrent MVG i bild” – Skillnader mellan lärarens syn på bedömning i praktiska och teoretiska ämnen

    C-uppsats,

    Författare :Matilda Forsberg; Lina Ydregården; [2011]
    Nyckelord :Bedömning; formativ bedömning; skriftliga omdömen; ;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syfte är att undersöka vilka likheter och skillnader det finns i lärares syn på bedömning i praktiska respektiveteoretiska ämnen. Vi ämnar söka svar på vad lärare i praktiska respektive teoretiska ämnen anser om bedömningi allmänhet, om ämnets karaktär har någon inverkar på bedömningen samt vad de anser om att skriva skriftligaomdömen och vilken betydelse ämnets karaktär har i utformningen av dessa?Vi har använt oss av en halvstrukturerad kvalitativ intervjumetod då vi ingående ville undersöka vad läraretänker om bedömning. LÄS MER

  5. 10. Estetik – ett redskap för lärande.

    C-uppsats,

    Författare :Marie Bruus Sörensen; Carina Löfqvist; [2011]
    Nyckelord :Estetik; lustfyllt lärande; lek; musik; ämnesinteg;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Vårt intresse för lärandet via estetiken samt intresset för integreringen mellan de estetiskaämnena och de teoretiska ämnena har avgjort innehållet i vår studie. Vårt syfte med studien är att undersöka hurpedagoger i förskola och grundskola anser sig skapa en bro mellan de teoretiska skolämnen och den estetiskaverksamheten, samt vilken förståelse barn visar för integreringen av de estetiska uttrycksformerna iverksamheterna. LÄS MER