Sökning: "musik med tecken i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden musik med tecken i förskolan.

  1. 1. Sångens demokrati : En studie i inkludering och demokrati i förskolans sångstund

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Ann Ekberg; [2022]
    Nyckelord :Inclusion; singing; preschool; intercultural; norm; democracy; music; Inkludering; sång; musik; sångstund; mångfald; normer; demokrati;

    Sammanfattning : Studien syftar till att beskriva variationen i förskollärares uppfattningar av sångstundens funktion i förskolan när det gäller demokratiuppdraget. Datainsamlingen har skett genom semistrukturerade intervjuer, med åtta informanter från sex olika förskolor under höstterminen 2021 och vårterminen 2022. LÄS MER

  2. 2. Pedagogers arbetssätt för att gynna flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Susanna Lind; Acmena Roxana Raduca; [2022]
    Nyckelord :flerspråkighet; pedagoger; språkutveckling; förskolan;

    Sammanfattning : Inledning Den här uppsatsen handlar om de arbetssätt som förskolepedagoger använder sig av för att gynna flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan. Antalet barn med annat modersmål än svenska är i dag stort bland förskolor i Sverige (Skolinspektionen 2017, s.5). LÄS MER

  3. 3. Språkutvecklande metoder i förskolan : En studie om förskollärares upplevelser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Moa Friis Roslund; Julia Persson; [2022]
    Nyckelord :språkutvecklande metoder; förskollärares upplevelser; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Tidigare forskningsresultat visar olika språkutvecklande metoder som en pedagog kan använda sig av i relation till förskolans utbildningsinnehåll. Musik, högläsning, fysisk aktivitet är exempel på sådana. LÄS MER

  4. 4. Arbetssätt för en likvärdig språkutveckling hos barn i behov av särskilt stöd i förskolan : En hermeneutisk forskningsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Cassandra Hofvander; Noak Lindgren; [2019]
    Nyckelord :Likvärdig språkutveckling; barn i behov av särskilt stöd; Tecken som Alternativ Kompletterande Kommunikation; musik; bildstöd; digitala verktyg; hermeneutik.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en djupare förståelse för förskollärares tolkning av vilka arbetssätt de använder för att erbjuda en likvärdig språkutveckling för barn i behov av särskilt stöd. Detta undersöktes med forskningsfrågan; vad har förskollärare för föreställningar om en likvärdig språkutveckling och sitt arbete med språkutveckling hos barn i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  5. 5. Hur arbetar pedagoger kommunikativt för att göra nyanlända barn delaktiga? : En intervjustudie med pedagoger i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Lisa Hinas; Steffani Bengtsson; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Barngrupperna i dagens förskola har fler barn med annat modersmål än svenska till skillnad från förr. Pedagogerna i förskolan kommer där av oftare i kontakt med barn med annat modersmål, vilket kan medföra att pedagoger behöver vara mer lyhörda. LÄS MER