Sökning: "musik och barns språkutveckling utifrån pedagogernas perspektiv"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden musik och barns språkutveckling utifrån pedagogernas perspektiv.

  1. 1. " Mamma pratar ett språk, pappa pratar ett språk... och så har vi svenska här " : En kvalitativ studie om hur förskolepedagoger arbetar med flerspråkiga barns språkutveckling.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Nur Mihoh; Svitlana Abuhassira; [2020]
    Nyckelord :förskollärare; flerspråkighet; scaffolding; sociokulturellt perspektiv; modersmål;

    Sammanfattning : Olika lärmiljöer, arbetssätt och metoder kan påverka barns språkutveckling. I denna studie undersöktes hur tre förskolor arbetar för att stödja flerspråkiga barns språkutveckling. LÄS MER

  2. 2. Flerspråkiga barn och språklig sårbarhet – en studie om musikaktiviteter i en förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Livija Grebovic; [2018]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Förskola; Musik; Språklig sårbarhet; Språkstörning; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Studien är av intresse då det inte finns mycket tidigare forskning kring musik och flerspråkiga barn som befinner sig i språklig sårbarhet. Forskningen som finns inom fältet fokuserar på musikterapi och arbete med autism och Downs syndrom. LÄS MER

  3. 3. Alla kan sjunga : det spelar ingen roll hur vi låter för det hjälper barnens språkutveckling

    M1-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Ann Johannesson; Lina Dahlstedt; [2013]
    Nyckelord :sång; musik och barns språkutveckling utifrån pedagogernas perspektiv;

    Sammanfattning : .... LÄS MER