Sökning: "musik och fostran"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden musik och fostran.

  1. 1. “Det kan ju vara viktigt att kunna dans” : En kvalitativ studie om niondeklassares upplevelser av dans och rörelse till musik i undervisning av idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Denis Rajkic; [2020]
    Nyckelord :Genus; Didaktik; Attityder; Dansundervisning; Takt; Rytm; Traditionella danser; Moderna danser.;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att dansen och den diskursen som omger den är mångfacetterad. Dans och dansundervisning upplevs vara problematiskt utifrån faktorer som bland andra utgörs av föreställningar om genus, lärande värde, kroppsideal, fostran, marginalisering, normer, traditionella- och moderna danser. LÄS MER

  2. 2. Enspråkigheten i musikämnets kursplaner : Musikens position i Lgr 62-Lgr 11 –  en diskursiv och dekonstruktivistisk analys

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Karin Magnusson Nilsson; [2020]
    Nyckelord :Curricula; syllabi; regulatory documents; music and society; music and education; discursive analysis; deconstruction; monolingualism.; Läroplaner; kursplaner; styrdokument; musik och samhälle; musik och fostran; diskursanalys; dekonstruktion; enspråkighel;

    Sammanfattning : This paper critically goes through the sources, the Swedish curricula in music published between 1962 and 2011.Through tools as discourse analysis and deconstruction it derives key expressions, checks for values and possible hierarchies between keywords relating to genre and other emphasized concepts related to the music curricula. LÄS MER

  3. 3. Integrationen av värdegrunden och socialisation i musikämnet på högstadiet : Musikämnets för -och nackdelar som social skolning

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Fredrik Lennartsson; [2015]
    Nyckelord :Musik; musikundervisning; värdegrund; demokratisk fostran; socialisation; högstadiet;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen behandlar värdegrunds- och socialisations integrering imusikklassrummet på högstadiet och lyfter fram ämnets fördelar som social skolning.Den genomförda studien baseras på tre olika musiklärares erfarenheter gällandeförmedlande av värden i enlighet med värdegrund, socialisation och demokratiskasådana som i enlighet med Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen ochfritidshemmet, 2011. LÄS MER

  4. 4. Musik och Natur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Niklas Fransson; [2014]
    Nyckelord :utbildningsvetenskap; musikpedagogik; naturvetenskapligt program; kulturellt kapital; utbildningssociologi; eductional sciences; music education; cultural capital; sociology of education; The Natural Science Programme; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur studenter inom det naturvetenskapliga programmet på Lars Erik Larsson-gymnasiet (LEL) förhåller sig till musikämnet. LEL är en gymnasieskola i Lund som erbjuder naturvetenskapligt program med musikfördjupning. LÄS MER

  5. 5. Vi vill lira nu!!! Musiken som estetiskt mål och kreativt medel i högstadiets musikundervisning

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för kulturvetenskaper

    Författare :Peter Stensgård; [2012-04-11]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den här uppsatsens övergripande syfte är att undersöka huruvida högstadiets musikundervisning i första hand siktar mot utveckling genom musik –det vill säga elevernas egna skapande och upplevelse av musik, dess historiska och sociala sammanhang –eller i varierande utsträckning fostran till musik som ett estetiskt objekt. Metoderna jag använde var deltagande observationer i två högstadieklasser respektive intervjuer med deras respektive musiklärare efter det andra observationstillfället, vilket gav mig tillfälle att även ställa frågor uppkomna efter första observationen. LÄS MER