Sökning: "musik och funktionsnedsättning"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden musik och funktionsnedsättning.

  1. 1. Musik som en väg till delaktighet för barn och vuxna med intellektuell funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Monica Turesson; [2023]
    Nyckelord :Musik; delaktighet; intellektuell funktionsnedsättning; specialpedagogik; kommunikation;

    Sammanfattning : Abstrakt Att kommunicera är en grundläggande demokratisk rättighet, och delaktighet är mycket viktigt för att stärka möjligheter till kommunikation. Personer med avsevärda nedsättningar i förmåga till kommunikation har ofta flera andra funktionsnedsättningar vilket komplicerar situationen och gör att pedagoger behöver mer kunskap kring denna grupp (Heister Trygg, 2012). LÄS MER

  2. 2. Musik som pedagogiskt verktyg i grundsärskolan : Sex lärares berättelser kring användandet av musik som pedagogiskt verktyg i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Veronica Westerback; [2023]
    Nyckelord :Music; support; pedagogical tool; special education; intellectual disabilities; learning; Musik; stöd; pedagogiskt verktyg; specialpedagogik; lärande; intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : AbstractThe purpose of this study is to shed light on some teachers' image of, and thoughts about, different ways of using music as a pedagogical tool in primary special education, as well as the opportunities and challenges such a way of working entails. Based on the purpose, the following questions have been formulated:  What different ways of working with music as a pedagogical tool in the elementary special school come out through the teachers' statements? What possibilities emerge in the teachers' statements when it comes to using music as a pedagogical tool in teaching? What challenges emerge in the teachers' statements when it comes to using music as a pedagogical tool in teaching? The study has a qualitative approach. LÄS MER

  3. 3. Musik för alla : Om musikundervisning på gymnasiesärskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Rebecka Krusevall; [2022]
    Nyckelord :gymnasiesärskola; musikpedagogik; specialpedagogik; inkludering; funktionsvariation; funktionsnedsättning; musikundervisning; relationell specialpedagogik;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att bidra med kunskap om musiklärares arbete på gymnasiesärskolan. Datainsamlingen gjordes genom kvalitativa intervjuer med fyra verksamma musiklärare. Intervjuerna spelades in och transkriberades till text. LÄS MER

  4. 4. Alternativa kommunikationssätt i musikundervisningen : en fallstudie om kommunikation och delaktighet i grundsärskolans musikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Evelina Balke; [2022]
    Nyckelord :Participation; music; special education; learning disabilities; augmentative and alternative communication.; Delaktighet; musik; grundsärskola; intellektuell funktionsnedsättning; alternativ och kompletterande kommunikation;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to help increase knowledge of using augmentative and alternative communication (AAC) in the music education in compulsory schools for pupils with learning disabilities. The study aims to identify and analyze how this use affects these pupils’ communication and participation, in educational and social context. LÄS MER

  5. 5. KONSTNÄRLIGA OCH KREATIVA UTTRYCKSFORMER SOM ARBETSMETOD I OMSORGSARBETET

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Yu-Hsin Brenda Tsai; Annie Dabley; [2021]
    Nyckelord :Art; creativity; mental illness and mental disability. Art; creativity and recovery approach. Mental impairment; mental illness and expressive art.; Konst; kreativ; psykisk ohälsa och psykisk funktionsnedsättning. Konst; kreativ och återhämtning. Psykisk ohälsa och uttryckande konst.;

    Sammanfattning : Psykisk ohälsa är en långvarig sjukdom som inte kan botas med enbart medicin (Bundensen m.fl. 2020). LÄS MER