Sökning: "musik och integration"

Visar resultat 1 - 5 av 58 uppsatser innehållade orden musik och integration.

  1. 1. Hållbara material för bildframställning : En kvalitativ studie om integrationen av milö- och hållbarhet i bildämnet

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Felicia Maxon; [2024]
    Nyckelord :Miljö; Hållbarhet; Didaktik; Bildundervisning; Material; Tekniker;

    Sammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka hur två bildlärare på gymnasiet integrerar miljö- och hållbarhet i bildundervisningen vad det gäller material och tekniker för bildframställning. Genom semistrukturerade intervjuer har dessa bildlärares beskrivningar om integrationen av miljö- och hållbarhet samlats in. LÄS MER

  2. 2. Medel och ändamål : Om ämnesintegrerad undervisning, med musikaliska förtecken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Joakim Kihlberg; [2023]
    Nyckelord :ämnesintegration; ämnesövergripande lärprocesser; undervisning; pedagogik; didaktik; lärande; holism; helhetssyn; ramfaktorteori;

    Sammanfattning : Skolan har enligt läroplanen ansvar för att eleverna inhämtar och utvecklar kunskaper som är nödvändiga för varje individ och samhällsmedlem. Det innebär bland annat att ge eleverna överblick och sammanhang genom att anlägga övergripande perspektiv och samordna olika ämnesområden så att eleverna får möjlighet att uppfatta större kunskapsområden som en helhet (Skolverket, 2022a). LÄS MER

  3. 3. Bildämnet som kulturell brygga : En kvalitativ studie av svenska bildlärares upplevelser kring interkulturalitet.

    L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Hannah Molin; Sofie Jönsson; [2022]
    Nyckelord :Interkulturalitet; bildämnet; mångkulturalitet; integration;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker fyra olika bildlärares upplevelser av interkulturalitet i skolan. Studien undersöker deras upplevelser med hjälp av kvalitativa intervjuer som hölls över Zoom. Lärarna hittades genom ett forum där de fick volontera för att bli intervjuade. LÄS MER

  4. 4. Det står ju i boken! : En fallstudie av den semiotiska designen av musikteoretiska läroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Daniel Larsson; [2022]
    Nyckelord :music theory; harmonic theory; textbooks; social semiotics; textual analysis; multimodality analysis; musikteori; harmonilära; läroböcker; socialsemiotik; textanalys; multimodal analys;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur musikteoretiska läroböcker är designade med avseende på praktiskt och kreativt omsättande av musikteori. Forskning om musikteoretisk undervisning visar att elever och studenter uppskattar när teoretiska kunskaper omsätts till något praktiskt och kreativt som dessutom relaterar till deras egen musikaliska praktik. LÄS MER

  5. 5. “...bara en aspekt bland många” : en fenomenografisk studie om genusrelaterade fenomen i grundskolans musikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Isaak Zhorobaev; [2022]
    Nyckelord :gender theory; gender equality; music education; phenomenography;

    Sammanfattning : The present thesis aims at exploring and analyzing elementary school music teachers’ work from a perspective of gender equality. Previous research shows differences between boys’ and girls’ choice of musical instruments, school performance and claiming of space in a music classroom. LÄS MER