Sökning: "musik och medier"
Visar resultat 1 - 5 av 183 uppsatser innehållade orden musik och medier.
1. Fyra av fem stjärnor
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Aim of thesis: The purpose of this study is to explore how today's music criticism is expressed in Swedish media and whether the geographical proximity to musical acts can influence the character of the music review. To do this, we looked at different aspects such as the content, the grading and the overall tonality in reviews of records. LÄS MER
2. Jakten på Resonans - En Covid-19-relaterad studie om musikalisk kommunikation i digitala medier.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musikSammanfattning : Covid-19-pandemins skarpa restriktioner för sammankomster hänvisade under långa perioder all levande kyrkomusik till nya digitala format. En förändrad kontaktyta för musikalisk kommunikation gör något med både utövaren och med materialet som ska förmedlas. LÄS MER
3. Musikens tillgänglighet i förskolor från norr till söder
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Med anledning av att ingen riksomfattande forskning gjorts över i vilken form samt hur frekvent förskolebarn i Sverige får del av musik under sin utbildning, har vi valt att utföra denna studie. Syftet med studier är att ur ett musikdidaktiskt perspektiv undersöka och analysera musikens tillgänglighet på förskolor i Sverige. LÄS MER
4. Från MySpace till TikTok : Förändringar av sociala medier som ett kommunikationsverktyg för musiker och fans
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Myspace var under många år den primära webbplatsen för att exempelvis skriva meddelanden till vänner, upptäcka ny musik samt dela med sig av den. Den mest populära föregångaren till dagens sociala medier som under många år uppmuntrade artister att använda webbplatsen för att nå ut till en bredare publik. LÄS MER
5. Digital kompetens i bildämnet : Strategier för inkludering av sociala medier som en lärresurs i undervisning
L3-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Denna litteraturstudie utforskar strategier för att främja digital kompetens inom bildämnet. Forskning om digitala bilder och sociala medier som läromedel analyseras utifrån ett sociokulturellt perspektiv för att identifiera didaktiska strategier, samt relaterar forskningen till LGR22 och EU:s mål för livslångt lärande. LÄS MER