Sökning: "musik på mellanstadiet"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden musik på mellanstadiet.

  1. 1. Musik, en överlevnadsstrategi för svarta kroppar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Aurelia Kisseih; [2023-05-24]
    Nyckelord :minoritetsstress; prestationsångest; förväntning; föreställning; mental träning; kristallmeditation; soundterapi; musikterapi;

    Sammanfattning : I åttonde klass gjorde vi en studieresa på Lindhagaskolan till Polen. Jag kommer inte ihåg så mycket av koncentrationslägren, utan mer några incidenter varav en, när en gumma kom fram och gapade ivrigt “picture picture”. Hon ställde sina två barn bredvid mig och började knäppa kort. LÄS MER

  2. 2. Planering utefter estetiska lärprocesser : En kvalitativ studie om hur musiklärare talar om sin planering av musikundervisning på mellanstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Linda Begu; [2022]
    Nyckelord :aesthetic learning process; planning; methods; middle school; music didactics; estetiska lärprocesser; planering; metoder; mellanstadiet; musikpedagogik;

    Sammanfattning : The purpose of the present study is to investigate how aesthetic learning is a part of music teachers lesson planning towards middle school students. The study also refers to illustrate what kind of methods, related to esthetics and learning, the music teacher chooses to use for the education and why. LÄS MER

  3. 3. I de visuella och de auditiva klassrumsmiljöerna på särskolor och grundskolor : En jämförande studie om lärarnas koncentrationsfrämjande metoder.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Carita Rönnholm; [2020]
    Nyckelord :ADHD; Auditiv miljö; Autismspektrumstörningar; Utvecklingsstörning; Visuell miljö;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie med syfte att jämföra hur lärarna främjar elevernas koncentrationsförmågor och utreda eventuella uppkomna dilemman avseende tillämpningen, men även att undersöka vilka skillnader som uppstår i de auditiva och de visuella klassrumsmiljöerna på grundskolor respektive särskolor. Den tidigare forskningen, det systemteoretiska perspektivet och tio halvstrukturerade fenomenologiskt inriktade intervjuer till grund för denna genomförda studie. LÄS MER

  4. 4. Normen i klassrummet... : En studie om vilka normer några musiklärare på mellanstadiet ger uttryck för i klassrummet.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Jacob Borg; [2019]
    Nyckelord :Musiklärare; Musikundervisning; Normer;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med förståelse rörande vilka normer lärare ger uttryck för under musiklektionerna. Denna studie riktar sig mer specifikt mot grundskolans musikundervisning i årskurs fem och sex och har fokus på vilka normer som bildas av det som läraren säger i klassrummet under lektionstiden. LÄS MER

  5. 5. Att skapa en poplåt i årskurs 5 & 6, ackord & text

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ulf Ganrot; [2018]
    Nyckelord :lärande; ackordföljd; text; poplåt; begrepp; musik; praktik; reflektion; tyst kunskap; perspektiv; dynamik;

    Sammanfattning : Denna studie är en undersökning av hypotesen om att relationen mellan ackord & text kan an-vändas som pedagogisk metod för att lära eleverna skapa egna poplåtar. Studien är ett försök att etablera en relation, mellan den medierade musikkulturen som eleverna dagligen möter, och den musikpedagogik som skolmiljön står för. LÄS MER