Sökning: "musik pedagogik"

Visar resultat 11 - 15 av 989 uppsatser innehållade orden musik pedagogik.

  1. 11. Digitala verktyg och elevers motivation i musikproduktion på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Thomas Osborne; [2024]
    Nyckelord :digital tools; motivation; music pedagogy; music production; music education; sociocultural perspective; digitala verktyg; motivation; musikpedagogik; musikproduktion; musikundervisning; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka vilka roller DAW-program har inom undervisningen i musikproduktion på gymnasial nivå utifrån elevers och lärares perspektiv samt lärarens bild av hur diskrepans mellan preferenser kring DAW-program kan påverka elevers motivation för lärande i undervisning i musikproduktion. Datainsamlingen skedde genom en semistrukturerad intervju med två gymnasielärare och genom en enkätundersökning bland fyra gymnasieklasser från olika årskurser som studerar musikproduktion. LÄS MER

  2. 12. Att göra en enhet av olika rytmer : Hur elever på estetiska programmets spetsutbildning i musik uppfattar polyrytmik i ensemble

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Niklas Wennström; [2024]
    Nyckelord :Polyrhythm; pulse; music ensemble training; upper secondary school; binary subdivision.; Polyrytmik; puls; ensemblespel; gymnasium; binär underdelning.;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur gymnasieelever på estetiska programmets spetsutbildning i musik uppfattar polyrytmiska övningar i ensemble samt eventuella samband mellan polyrytmiska övningar och pulskänsla. Syftet är att få mer kunskap om gymnasieelevers uppfattningar om polyrytmik. LÄS MER

  3. 13. Bakom alla stämningar ligger något dolt : En undersökning gällande uppfattningar om vad som skapar god stämning i en kör

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Kyrkomusikerutbildningen

    Författare :Per-Håkan Precht; [2024]
    Nyckelord :Körledning; Stämning; Musik; Kör; Dirigent; Atmosfär; Kyrkomusik;

    Sammanfattning : Hur skapar man som körledare en bra kör? Musiken är centralt i körledarutbildningen, men det krävs också kompetens inom pedagogik, ledning, personligt engagemang genom vilja, auktoritet, närvaro, hängivenhet och uppriktighet. Jag utgår från att en god stämning är en viktig förutsättning för att utveckla en kör. LÄS MER

  4. 14. Modus Operandi : En undersökning om gymnasieelevers upplevelse av och förhållande till kyrkotonarter.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Robin Skarin; [2024]
    Nyckelord :Kyrkotonarter; Pedagogik; Fenomenologi; Musikteori;

    Sammanfattning : Detta självständiga arbete vill få kunskap om hur gymnasieelever på estetiska programmet upplever och förstår kyrkotonarter, genom fenomenologiskt tolkade intervjuer med gymnasieelever samt en fenomenologiskt inspirerad undervisningsmetod. Resultaten av intervjusvaren skulle kunna tolkas som att elevernas upplevda förståelse av kyrkotonarter nyanseras av ett fokus på den egna upplevelsen av kyrkotonarter som ett komplement till den musikteoretiska förståelsen. LÄS MER

  5. 15. Ett laddat musikaliskt moment : En kvalitativ studie kring elgitarristers uttryckta upplevelser och reflektioner kring det musikaliska momentet improvisation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Edvin Andersson; [2024]
    Nyckelord :Improvisation; elgitarr; socialpsykologiskt perspektiv; upplevelse; reflektion;

    Sammanfattning : Syftet med det här arbetet har varit att bidra med mer kunskap i vad gymnasieelever medhuvudinstrumentet elgitarr uttrycker i sina upplevelser och reflektioner kring det musikaliskamomentet improvisation analyserat utifrån ett socialpsykologiskt perspektiv. I arbetet användes enkvalitativ forskningsmetod, bestående av en improvisation i form av ett jam som trigger samt ensemistrukturerad fokusgruppsintervju med två deltagare som gick i trean på det estetiskaprogrammet med inriktning musik och hade elgitarr som huvudinstrument. LÄS MER