Sökning: "musik performativitet"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden musik performativitet.

  1. 1. Éclatians Assemble! : Trygghet, kreativ utveckling och hierarkier i ett separatistiskt rum för musikproduktion

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Edvina Ström Fahlqvist; [2024]
    Nyckelord :Safe space; separatism; music production; gender; community; technology; creativity; performativity; Foucault; Butler; Trygga rum; frizon; separatism; musikproduktion; genus; community; teknik; kreativitet; performativitet; Focault; Butler;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker deltagarnas upplevelser av ett separatistiskt tryggt rum för musikproduktion, specifikt för tjejer, transpersoner och ickebinära personer. Målet är att förstå hur deltagandet i dessa rum påverkar individernas självkänsla och kreativa utveckling. LÄS MER

  2. 2. ”Varför ska vi kunna det här?” : En analys av högstadieelevers samtal om musikämnet och musikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Emil Lloyd; [2023]
    Nyckelord :Diskursanalys; högstadieelever; musikundervisning; performativitet;

    Sammanfattning : Föreliggande studie har som syfte att, genom en diskurspsykologisk metodansats med diskurspsykologisk inriktning, undersöka vad som karaktäriserar högstadieelevers samtal om musikämnet och musikundervisning. Problematiken ligger i att musiklärare ställs inför utmaningar i en prestationsinriktad skolkultur i vilken elevers inställning till lärande präglas av instrumentell syn på kunskap. LÄS MER

  3. 3. "Shit, jag har levt under en sten!" : En kvalitativ studie om fem musiklärares genusmedvetna strategier i musikklassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Madeleine Brink; Sonia Koleśnik Lindgren; [2023]
    Nyckelord :genusfrämjande pedagogik; musikpedagogik; genuspedagogik; normkritik; strategier; queerteori;

    Sammanfattning : Musikutövande kan ofta kopplas till könsstereotypiska roller i val av instrument och positionering. Uppdelningar och olikheter syns mellan eleverna på musiklektionerna i klassrummet, där eleverna har en tendens att ta olika mycket plats samt väljer olika instrument beroende på vilket kön de tillskrivit sig. LÄS MER

  4. 4. Från den sjungande primadonnan till den äkta kreatören : En studie om kvinnliga musikartisters motivation till en karriär i musikbranschen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Alva Liljekvist; Elin Lennholm; [2023]
    Nyckelord :motivation; gender; archetypes; hedegaard hein; music; artistry; music industry; gender equality; drive; prima donna; creator; performativity; gender system; feminism; gendering; gender codes; social security; hegemony; postcolonial feminism; motivation; genus; arketyper; hedegaard hein; musik; artisteri; musikbransch; jämställdhet; driv; primadonna; kreatör; performativitet; genussystem; feminism; könskodning; social trygghet; hegemoni; postkolonial feminism;

    Sammanfattning : Based on the coverage published in 2022 about gender inequality in the music industry, where men often have the upper hand compared to their female counterparts, the aim of this study is to achieve a deeper understanding of what motivates women to pursue a career as music artists despite the current inequality. Four female music artists who make a living of their music artistry were interviewed regarding their motivation to pursue such a career. LÄS MER

  5. 5. Spelet i spelet : En studie om könsuppdelade ensemblelektioner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Alexandra Nyström; [2022]
    Nyckelord :Ensemble; grundskola; genus; musik; pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att synliggöra tjejer och killars perspektiv på sina ageranden i en könsuppdelad ensembleundervisning. Studien behandlar också lärarens perspektiv på elevernas agerande i den här undervisningssituationen. LÄS MER