Sökning: "musik socialt samspel"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden musik socialt samspel.

  1. 1. Förskollärares didaktiska perspektiv på musik som ämne och metod i förskolan : En förskole-didaktisk studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Kler Moo; Sebastian Wojahn; [2023]
    Nyckelord :didactics; preschool; music; teaching; aesthetics; subject; method; didaktik; förskollärare; förskola; musik; undervisning; estetik; uttrycksform; ämne; metod;

    Sammanfattning : Musik som estetisk uttrycksform kan användas som ämne och metod i förskolans undervisning. Vad? Hur? och Varför? musik ska användas som ämne eller metod i förskolan är upp till förskollärarna att avgöra. LÄS MER

  2. 2. Kreativa processer i undervisning : Gymnasieelevers reflektioner kring kreativa processer och inre motivation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Alexander Kronbrink; [2022]
    Nyckelord :pedagogik; kreativa processer; motivation; flow; improvisation; ensemble; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att bidra med mer kunskap om hur gymnasieelever uppfattar relationen mellan kreativa processer och inre motivation i ensemblespel. I studien användes en kvalitativ metod, bestående av två observationer och en fokusgruppintervju med en ensemble i årskurs tre på ett estetiskt gymnasium. LÄS MER

  3. 3. Musik för fonologisk medvetenhet : En kvalitativ studie om hur musik kan användas för att utveckla fonologisk medvetenhet i förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Greta Lindström; [2021]
    Nyckelord :fonologisk medvetenhet; rytm; rim; musik; förskoleklass;

    Sammanfattning : Den fonologiska medvetenheten är en grund för elevernas fortsatta läsning och syftet med studien är därför att undersöka hur lärare arbetar med musik för att utveckla fonologisk medvetenhet i förskoleklass. För att besvara detta användes tre frågeställningar, (1) Hur uppfattar lärare fonologisk medvetenhet? (2) Vilken del av musik, rytm, rim eller ramsor används i svenskundervisningen för att utveckla fonologisk medvetenhet? (3) Hur stor del av undervisningen med fonologisk medvetenhet sker genom användandet av musik, rytm, rim eller ramsor? Studien utgick sociokulturell teori, då musikanvändning i klassrumsmiljö sker i grupp och genom ett socialt samspel. LÄS MER

  4. 4. Musikens upplevda påverkan på personer med demenssjukdom

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för hälsa

    Författare :Jerry Gunnarsson; Emma Holgersson; [2020]
    Nyckelord :Demenssjukdom; Alzheimers sjukdom; Vaskulär demens; Frontotemporal demens; Musik; Omvårdnad; Personcentrerad vård; Icke-farmakologiska behandlingar;

    Sammanfattning : Bakgrund: 50 miljoner människor i världen beräknas leva med någon form av demenssjukdom. En svårighet vid omvårdnad av personer med demenssjukdom är att bemöta de kognitiva samt beteendemässiga och psykologiska symptom som ofta uppvisas. LÄS MER

  5. 5. Musik i förskolan : En kvalitativ studie av förskollärares och äldre barns upplevelser av musikundervisningen i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jessica Nilsson; Camilla Bäckman; [2020]
    Nyckelord :Förskola; musik; sociokulturellt perspektiv; kvalitativ intervju; fokusgruppsamtal; barn;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vilka uppfattningar verksamma förskollärare och deäldre barnen i förskolan har av musikundervisning. För att synliggöra förskolläraresrespektive barns egna upplevelser av musikundervisningen, vilka hinder och möjligheter deupplever och om deras uppfattningar skiljer sig åt eller delas. LÄS MER