Sökning: "musik språk undervisning spanska"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden musik språk undervisning spanska.

  1. 1. Sångtextens outnyttjade potential i läroböcker i spanska : En analys av läromedel för undervisning i spanska, Moderna språk 3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Marcelina Maria Dudys; [2023]
    Nyckelord :sång; musik; spanskundervisning; gymnasiet;

    Sammanfattning : This study explores the use of song lyrics in three high school level educational textbooks for teaching Spanish in the course Modern languages 3. The topic is investigated by asking questions on how song lyrics are used in the textbooks, to what extent they are used and what students are expected to do and learn from the song lyrics. LÄS MER

  2. 2. Lärarna, låtarna och lusten : Om didaktiska musikaktiviteter i spanskundervisningen

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Manuel Vidal; [2019]
    Nyckelord :Språkdidaktik; motivation; kultur; musik; sång; språk; språkundervisning; språkinlärning; spanska; moderna språk;

    Sammanfattning : En undersökning av hur lärare i spanska, åk 6-9 och gymnasiet, använder musik i sin undervisning, vilka dessa aktiviteter är och syftet med dem. Studien visar att musik och sång bl.a är gynnsam för att undervisa kultur och att musikaktiviteter har motiverande effekter.  . LÄS MER

  3. 3. ¿Ayuda el uso de canciones y videos al aprendizaje del vocabulario en la clase de E/LE? Una comparación entre dos grupos del aprendizaje de vocabulario

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Gunilla Carter; [2013-11-05]
    Nyckelord :spanska; multimedia; motivation; kreativa aktiviteter; undervisning; español; multimedia; motivación; actividades creativas; enseñanza;

    Sammanfattning : Lärarens sätt att undervisa har en central roll för elevernas motivation och lust att lära. Mycket tyder på att elevernas förmåga att lära sig är beroende av en varierad undervisningsmiljö som tilltalar flera av deras sinnen. Olika individer gynnas på olika sätt av att ta till sig ny information. LÄS MER

  4. 4. Música y drama en las aulas de lengua extranjera - Un estudio cualitativo sobre cómo seis profesores de español como lengua extranjera utilizan la música y el drama como método educativo.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Luz María Cataldo; [2012-06-20]
    Nyckelord :lengua extranjera; actividades creativas; aprendizaje; enseñanza; motivación;

    Sammanfattning : Ett syfte med denna studie är att undersöka idéer och attityder hos sex lärare om användningen av musik och drama som pedagogisk metod för elever i sjunde till nionde klass. Ett annat syfte är att undersöka om musik och drama är en del av en strategi för att motivera eleverna att lära sig ett nytt språk och om deras läroböcker verkligen inkluderar kreativa aktiviteter som musik och drama. LÄS MER

  5. 5. Musik och blogg i spanskundervisningen - En aktionsstudie på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Sofia Fredriksson; Karin Årman; [2012]
    Nyckelord :aktionsforskning; autenticitet; blogg; didaktik; digitala medier; elevinflytande; gymnasieelever; gymnasienivå; hörförståelse; IT; motivation; musik; ordinlärning; samspel; sinnen; språkdidaktik; språkinlärning; prosodi; spanska; språkundervisning; språkutveckling; språk; spanskundervisning; top-down; uttalsträning; variation i undervisning; kommunikation;

    Sammanfattning : I vårt examensarbete undersöker vi användningen av musik som didaktiskt medel i språkundervisningen med hjälp av en blogg, samt hur musiken påverkar språkinlärningen hos gymnasieelever. Vårt syfte är att ta reda på om musiken och bloggen som didaktiska medel kan göra språkundervisningen mer motiverande och lustfylld för ungdomar och på så vis bidra till en fördjupad kunskap inom ämnet. LÄS MER