Sökning: "musik till vardagen"
Visar resultat 1 - 5 av 47 uppsatser innehållade orden musik till vardagen.
1. Att hitta min inre Nimrud - mitt liv som ADHD-musiker
Master-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Det här är ett masterarbete kring relationen mellan ADHD och musik, inte inom medicin. Med arbetet vill jag lyfta upp fördelar, hyperförmågor och den stora kreativa potential som ADHD ger mig som musiker. Jag fick ADHD-diagnosen först efter flera års studier på Musikhögskolan, och hade innan dess levt 30 år med bara nackdelar med ADHD. LÄS MER
2. Från tanke till handling. En Intervjustudie om mental träning för musiker
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Syftet med vårt arbete är att identifiera vilka metoder och verktyg som finns kopplade till mental träning samt hur lärare kan använda sig av dessa i musikundervisning. Vår första forskningsfråga handlar om hur mental träning används idag, vilket behov som finns och vilka metoder som används. LÄS MER
3. (O)motiverad av att lyssna : En fenomenologisk självstudie i mediekonsumtion och kreativitet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)Sammanfattning : Detta är en fenomenologisk självstudie som undersöker hur begränsning av mediekonsumtion i vardagen påverkar upplevelsen av komponerandet av musik. I studien undersöks detta i relation till fenomenen stress, distraktion och motivation. LÄS MER
4. Förskollärares upplevelser av arbetet med flerspråkighet : En kvalitativ intervjustudie av förskollärares arbetssätt med fokus på barns språkutveckling och lärande
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Syftet med denna forskning är att undersöka hur förskollärare arbetar med flerspråkighet där språk och lärande står i fokus. De övergripande frågeställningarna inriktar sig mot förskollärares upplevelser inom deras didaktiska val av att skapa förutsättningar för språkutveckling. LÄS MER
5. Digitala verktygs utbredning i modern musikundervisning
Master-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Syftet med denna studie är att utforska hur musikämnet, musiklärarens roll och lärandet i musik utvecklats i förhållande till de digitala verktyg som används i musikundervisningen. Tidigare forskning visar på att mycket skett inom skolans digitalisering de senaste 15 åren, både på en övergripande organisatorisk nivå och i de enskilda lärarnas undervisningsvardag. LÄS MER