Sökning: "musik undersökning malmö musikhögskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden musik undersökning malmö musikhögskolan.

  1. 1. Då, nu och sen : Musiklärares uppfattningar om undervisning i musikhistoria i årskurs 7-9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Niklas Levedahl; [2023]
    Nyckelord :Högstadiet; musikhistoria; musik och identitet; musiklärare; musikpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur musiklärare resonerar kring och motiverar undervisning i musikhistoria i grundskolans senare år, årskurs 7–9. Det empiriska material som samlats in är inhämtat genom semistrukturerade kvalitativa intervjuer med sex musiklärare. LÄS MER

  2. 2. Personligt-, konstnärligt-, musikaliskt eller unikt uttryck? En aktionsstudie på ett estetiskt program, hur kommunikation kring kunskapskravet rörande personligt uttryck kan underlättas

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Herman Danielsson; [2022]
    Nyckelord :Personligt uttryck; Musik; Sång; Bedömning; Gymnasium; Personal expression; Music; Singing; Assessment; Highschool; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : This essay is a qualitative action study that through interviews studies how teachers and students in an aesthetics program in highschool defines and thinks about the term “personal expression” and what the student should do to meet the expectations for fulfilling the requirements concerning that particular grade. The purpose is to increase the knowledge about what differences and similarities there are, learn about the students perspective and suggest pedagogical actions based on the results that can favor the communication about the assessment between students and teacher. LÄS MER

  3. 3. Från vistant till tonsättare: En undersökning av mediabilden av Gullan Bornemark

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Jacob Delén; [2018]
    Nyckelord :Genus; konstruktion; reproduktion; subjektskapande; musikpedagogik; utbildningsvetenskap Gender; production; reproduction; subject creation; music education; educational science; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur Gullan Bornemark skildrats i tryckt media för att bidra till diskussionen om hur synen på kvinnliga musiker förändrats genom tiden. Genom en kvalitativ textanalys undersöker studien vilka förändringar som skett under 1990-talet och framåt angående tillskrivna ord, egenskaper och skildringar gentemot den svenska tonsättaren Gullan Bornemark i tryckt media. LÄS MER

  4. 4. Improvisation inom den klassiska traditionen - en undersökning i hur instrumentlärare inom den klassiska traditionen resonerar kring improvisation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Max Näpel; [2017]
    Nyckelord :klassisk musik; Improvisation; Undervisning; Tradition; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; classical music; Education; Educational Science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Improvisation och klassisk musik är två begrepp som ofta står i en spänd och lite mystisk relation till varandra. Syftet med denna studie är att undersöka hur musik- och instrumentlärare inom den klassiska genren på högskolenivå resonerar kring improvisation. LÄS MER

  5. 5. Vardag blir musik – en pedagogisk studie om improvisation i vardagen och i musiken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Tim Carlstedt; [2017]
    Nyckelord :Educational Science; Student perspective; Pedagogics; Improvisation; Guitar tuition; Music Education Improvisation; Gitarrundervisning; Pedagogik; Elevperspektiv; Musikpedagogik; Utbildningsvetenskap; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Är improvisation på gitarr liktydigt med att spela gitarrsolo? Bakgrunden till denna undersökning är att många gitarrelever tycks omfatta denna åsikt. Denna studie syftar till att förstå hur gymnasieelever uppfattar improvisation i vardagen och i musik samt att utveckla en pedagogik som bygger på elevens individuella förståelse av improvisation. LÄS MER