Sökning: "musik- och kulturskolor"

Visar resultat 1 - 5 av 64 uppsatser innehållade orden musik- och kulturskolor.

  1. 1. Att göra kunskap till sin egen : En studie om internalisering och externalisering för trum- och slagverkselever i kulturskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Johannes Sidenqvist; [2024]
    Nyckelord :Drum teaching; percussion teaching; instrumental teaching; socialcultural perspective; internalization; externalization; Trum- och slagverksundervisning; instrumentalundervisning; kulturskolan; sociokulturellt perspektiv; internalisering; externalisering;

    Sammanfattning : Detta självständiga arbete har ämnat att bidra med ökad förståelse för hur trum- och slagverkslärare på svenska kulturskolor beskriver hur deras elever internaliserar och externaliserar kunskap på olika sätt. Uppsatsen utgår ifrån ett sociokulturellt perspektiv och använder begreppen internalisering och externalisering för att diskutera lärande. LÄS MER

  2. 2. ”Jaja, men gör det ändå, det här är bra för dig” : Upplevelser av undervisningsinnehåll, elevinflytande och motivation i pianoundervisningen på kulturskolor ur ett elevperspektiv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Sofia Stålmark; [2023]
    Nyckelord :Pianoundervisning; undervisningsinnehåll; elevinflytande; motivation; kommunikation;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka elevers upplevelser av undervisningsinnehåll, elevinflytande och motivation i kulturskolans pianoundervisning. Genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer samlades data in från fem informanter, nuvarande eller före detta pianoelever vid en kulturskola. LÄS MER

  3. 3. Kulturskolelärares beskrivningar av motivationens betydelse i instrumentalundervisning : En intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Adrian Bernhardson; [2023]
    Nyckelord :Kulturskolor; motivation; self-determination theory;

    Sammanfattning : Syftet med detta självständiga arbete är att undersöka hur musikpedagoger på kulturskolan beskriver sin syn på vad och hur eleverna motiveras i undervisningen. Undersökningen genomfördes utifrån en kvalitativ forskningsmetod med intervjuer med fyra kulturskolelärare med olika instrumentinriktningar. LÄS MER

  4. 4. När poletten trillar ner : En diskursteoretisk studie om musikteorins roll i ensembleundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Anne-Sophie Skovborg Larsen; [2022]
    Nyckelord :elementary school; municipal music school; ensemble playing; ensemble teaching; music teacher; music theory; ensemblespel; ensembleundervisning; grundskolor; kulturskolor; musiklärare; musikteori;

    Sammanfattning : Musikteori är något som kan verka som ett eget ämne framför att genomsyra musikundervisningen. Därför syftar föreliggande studie till att få kunskap om musiklärares syn på musikteorins roll i ensembleundervisningen inom skolformerna grundskola respektive kulturskola. LÄS MER

  5. 5. Att ställa om till distansundervisning : Lärdomar för framtiden?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Sophia Engström; [2022]
    Nyckelord :online teaching; learning; municipal music and arts school; music teacher; interview; sociocultural perspective; covid-19; distansundervisning; lärdomar; kulturskola; musiklärare; intervju; sociokulturellt perspektiv; covid-19;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att ta reda på vad musiklärare på kulturskolor, utan tidigare erfarenhet av distansundervisning, har dragit för lärdomar av att undervisa på distans under pandemin covid-19. Dessutom undersöks på vilka sätt lärare kan tänka sig att undervisa på distans i framtiden samt vilka råd de vill ge till andra som ska ställa om till distans- undervisning. LÄS MER