Sökning: "musikaktiviteter och uppfattning om musik."

Hittade 4 uppsatser innehållade orden musikaktiviteter och uppfattning om musik..

  1. 1. Musikens betydelse för pedagogiskt arbete med de yngsta barnen : Förskollärares uppfattning om muski förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Åsa Edeborg; Madelene Hemmingsson; [2020]
    Nyckelord :Musik; pedagoger; småbarn och undervisning.;

    Sammanfattning : Vi kommer i denna studie beskriva och analysera hur förskollärare uppfattar musikens betydelse för pedagogiskt arbete med de yngsta barnen i förskolan i förskolan. Det är en kvalitativ, empirisk studie där nio verksamma legitimerade förskollärare intervjuats. LÄS MER

  2. 2. "Förskolans rytmik - varje stund är unik" : En kvalitativ studie om hur förskollärare och barn ser på rytmikutövande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Stina Englund; [2019]
    Nyckelord :förskollärare; barn; rytmik; fokusgruppsamtal; ramfaktorteori; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka de äldre barnens möjligheter till rytmikutövande i förskolan. Studien syftar även till att undersöka eventuella skillnader i förskollärares och barns syn på rytmikutövande. LÄS MER

  3. 3. Musik i förskolan : Förskollärares tankar om vad, hur och varför?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Robin Appelkvist; [2017]
    Nyckelord :Musik; glädje; musikaktiviteter; instrument;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att synliggöra hur musiken används i förskolan och vilken uppfattning förskollärare på fyra förskolor har angående musik. Studien grundar sig i kvalitativa intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Musik och språkutveckling i förskolan : En studie om musikens betydelse för språkutveckling hos barn och pedagogers uppfattning om musikens relevans i förskolan

    Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Jessika Henriksson; Sandra Hedin; [2013]
    Nyckelord :Musikstöd; musik språkutveckling; musik i förskolan; musik lärande; musikaktiviteter och uppfattning om musik.;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har visat att musik kan främja språkutvecklingen hos barn på olika sätt. Denna studie syftar till att se hur man kan arbeta med musik på fem avdelningar i förskolan idag, men också vilken betydelse pedagoger på dessa avdelningar anser att musik har för barnens språkutveckling. LÄS MER