Sökning: "musikaliska kvaliteter"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden musikaliska kvaliteter.

  1. 1. Strukturen på individuella pianolektioner - En intervjustudie med fokus på pianoundervisningen inom den klassiska musikgenren

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Andrijana Dimitrievska Rokvic; [2023]
    Nyckelord :individuell undervisning; piano; pianoskolor; pianoundervisning; undervisningsmetoder.; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : I denna studie utforskar jag mitt intresseområde vilket är pianoundervisning inom den klassiska musikgenren på ett mer ingående sätt. Syftet med denna studie var att undersöka hur fem pianolärare, verksamma i fyra olika länder, strukturerar sina pianolektioner. Studiens fokus låg på grundskolor inom musik med klassisk inriktning. LÄS MER

  2. 2. Designing for Musical Bodies : An Exploration of the Musician–Instrument Relationship

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Tove Grimstad Bang; [2021]
    Nyckelord :Soma design; Dalcroze eurhythmics; musical instrument;

    Sammanfattning : Drawing on phenomenology and the theory of embodied music cognition, and the idea that music is movement and the way we experience music is related to movement and to our bodies, the design and conception of a musical instrument is carried out through a soma design process, with the non-dualistic body at center. In addition to the use of design fiction as a means to imagine new design possibilities, practical somaesthetics are a part of the design process through the bodily practices of Dalcroze eurhythmics and instrument defamiliarisation. LÄS MER

  3. 3. En Undersökning av Musikaliska Beståndsdelar & Variabler

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Konstnärliga fakulteten i Malmö

    Författare :Mirza Kucukovic; [2020]
    Nyckelord :Parametrar; musikanalys; analys; analysmodell; beståndsdelar; variabler; komposition; musikteori; Performing Arts;

    Sammanfattning : Efter att ha hört termen parameter användas fritt i olika musikaliska sammanhang under min utbildning började en idé formas, kan musiken analyseras utifrån utvalda parametrar istället för ackords-, funktions-, form-, Schenker- eller temaanalys? I den här uppsatsen arbetar jag med att ta fram en personlig metod för att kartlägga kombinationer av parametrar som sedan kan analyseras för att bättre förstå hur kompositören utformar musiken. Framförallt gehörsmässigt uppfattbara kvaliteter snarare än dolda underliggande strukturer. LÄS MER

  4. 4. ”Det är ingen likvärdig skola eftersom lärare tolkar styrdokumenten olika”-Lärares uppfattningar kring bedömning i musik i årskurs 4–6.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Emelie Johansson; [2019-03-11]
    Nyckelord :Bedömning; musikundervisning; konstnärligt uttryck; verktyg; Lgr11;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka musiklärares resonemang kring bedömning i musik i årskurs 4–6 för att få mer kunskap om vad de anser vara viktigt att undervisa om i musik och vad de anser om bedömning av elevers kunskaper och musikaliska uttryck. I bakgrunden presenteras styrdokumenten för årskurs 4–6 i musik och de olika delarna lärarna har att förhålla sig till i sin bedömning. LÄS MER

  5. 5. ”Spelar man en jazzballad, så ska det inte låta dödsmetall” : En studie av hur musiklärare tolkar och tillämpar kunskapskrav i musik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Joel Sjödin; [2016]
    Nyckelord :Bedömning; Musik; Kunskapskrav; Ensemble med körsång;

    Sammanfattning : Utifrån tidigare forskning och skolverkets rapporter tycks det finnas en stor utmaning i skärpunkten mellan det som styrdokumentens kriterier språkligen förmår uttrycka, och de ämnesspecifika kvaliteter och kriterier som musiklärare enskilt, och som yrkeskår utifrån detta förväntas kunna formulera. Denna studies syfte var därför att undersöka hur musiklärare tolkar och tillämpar kunskapskrav i musikämnet. LÄS MER