Sökning: "musikaliskt skapande"
Visar resultat 16 - 20 av 24 uppsatser innehållade orden musikaliskt skapande.
16. Improvisation - en rörelse framåt : improvisationens roll i förhållande till lärande och musikalisk utveckling
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Denna studie undersöker improvisationens roll i pedagogiska sammanhang i förhållande till lärande och musikalisk utveckling. För att få insikt i hur improvisation kan användas i musikundervisning har intervjuer gjorts med tre personer med gedigen kompetens och erfarenhet om och av improvisation såväl när det gäller eget utövande som i pedagogiska sammanhang. LÄS MER
17. Motstånd – vridandets rörelser : reflektioner över motstånd som musikaliskt uttryck
Kandidat-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för komposition, dirigering och musikteoriSammanfattning : I den här texten reflekterar jag kring hur erfarenheter av motstånd kan påverka min musik samt hur motstånd kan användas som verktyg i en skapandeprocess. Skapande är för mig motstånd, samt att göra motstånd. Motstånd kan här betyda tyngd och tryck, men verkar också som kraft och energi. Motstånd i den här texten är rörelser. LÄS MER
18. Musikterapi i barncancersjukvård : en intervjustudie med tre musikterapeuter
Magister-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Studiens syfte var att undersöka hur musikterapeuters arbete fungerar inom barncancersjukvård. Hur kan musikterapi påverka cancersjuka barn och vilka resultat man kan se. Undersökningen genomfördes med intervjuer med tre verksamma musikterapeuter. LÄS MER
19. Barn och musik i magiska möten
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : SammandragVår uppfattning är att barns spontana lekfulla musikutforskande i sin ljudliga form inte alltid får utrymme och gehör hos oss vuxna. För att utveckla mer kunskap om detta vill vi i en institutionell kontext studera och analysera processen från barns utforskande och spontana musikproducerande till en produkt som kan reproduceras genom musikvideoskapande. LÄS MER
20. Komposition i instrumentalundervisning : En kvalitativ studie om hur fyra musiklärare integrerar och motiverar komposition som en del i sin instrumentalundervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studierSammanfattning : Syftet med denna studie är att utifrån Paul Ricoeurs trefaldiga mimesis-begrepp, utforska hur några musiklärare integrerar och motiverar komposition som ett inslag i instrumentalundervisning. För att nå studiens syfte har kvalitativa forskningsintervjuer genomförts med fyra musiklärare som aktivt använder sig av komposition i sin instrumentalundervisning. LÄS MER