Sökning: "musikbranschen"

Visar resultat 1 - 5 av 147 uppsatser innehållade ordet musikbranschen.

  1. 1. "Sociala medier är magi för en musiker"

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jon Karlsson; Johanna Lindell; Johan Nikolai; [2019]
    Nyckelord :Självständig artist; marknadsföring; skivbolag; kontroll; musikbranschen; relation; samarbete; sociala medier; värdeskapande; indiebolag; Business and Economics;

    Sammanfattning : Titel: “Sociala medier är magi för en musiker” - En kvalitativ studie om samarbetet mellan artister och skivbolag, samt de framstående orsaker som satt relationen i förändring Kurs: FEKH29 Företagsekonomi: Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 hp. Författare: Jon Karlsson, Johanna Lindell & Johan Nikolai Handledare: Oskar Christensson Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka marknadsföringens betydelse för samarbetet mellan skivbolag och artister. LÄS MER

  2. 2. Det svenska musikundret : Lilla landet lagom – ett ledande land inom musikindustrin?

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Ljud- och musikproduktion

    Författare :Emelie Nyström; [2019]
    Nyckelord :Det svenska musikundret; musikbranschen; musikindustrin; musikexport; framgångsberättelse; marknadsföringsstrategi.;

    Sammanfattning : Det är en vanligt förekommande uppfattning att Sverige anses vara framgångsrikt inom den globala musikindustrin, utan att dylika påståenden hänvisar till fakta. Denna litteraturstudie syftar till att undersöka just det fenomenet – varför Sverige anses vara en framgångsrik musiknation och vad som ligger till grund för denna föreställning. LÄS MER

  3. 3. Mellersta skiktet i musiklivets pyramid : En studie av produktions- och resurscentrum för populärmusik

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Ljud- och musikproduktion

    Författare :Viktor Bergdahl; [2019]
    Nyckelord :BD Pop; Dalapop; konstvärld; kulturpolitik; produktions- och resurscentrum; populärmusik;

    Sammanfattning : Under de senaste tio åren har det uppkommit ett antal organisationer som säger sig verka för att artister inom populärmusikgenrerna skall få större möjligheter att utvecklas och ta nästa steg i sina karriärer. Med utgångspunkt i denna utveckling var studiens syfte att undersöka hur produktions- och resurscentrum för populärmusik utformas och upprätthålls samt hur deras arbete påverkar villkoren för- och skepnaden av musikerkarriärer inom populärmusikgenrerna. LÄS MER

  4. 4. Marknadsföring av artister på Instagram

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle; Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Ardalan Azadi; Ebba Lorentzi; [2019]
    Nyckelord :Sociala medier; Instagram; artist; marknadsföring; varumärke; musikstreaming; musikbolag; musikindustrin;

    Sammanfattning : Vi lever i ett alltmer uppkopplat samhälle och statistiken pekar mot att det kommer fortsätta i den riktningen. I och med detta bör skolan ta vara på makten som sociala medier har. LÄS MER

  5. 5. Sociala medier i de oetablerade artisternas händer : en uppsats om de föränderliga förutsättningarna att marknadsföra musik via sociala medier

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Daniel Larsson; [2019]
    Nyckelord :Sociala medier; artister; spreadability; stickyness; identitet; autenticitet; listor.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsats fokuserar på hur sociala medier förändrat förutsättningarna för artister och musikbranschen. I ett samhälle där listor på vad som är populärt styr vad vi lyssnar på och där artister idag är närmare sina fans än någonsin krävs det ännu mer av artisterna för att de ska synas och höras. LÄS MER