Sökning: "musikbranschen"

Visar resultat 21 - 25 av 202 uppsatser innehållade ordet musikbranschen.

  1. 21. Två år efter pandemiutbrottet : Frilansmusiker ser tillbaka på en kristid

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Melanie Eckardt; Minna Ahmad Said; [2022]
    Nyckelord :covid-19; frilansande musiker; identitet; karriärchock; karriärutveckling;

    Sammanfattning : Covid-19-pandemin har satt sina spår i den svenska musikbranschen. Lagstadgade restriktioner och förbud har gjort det svårt för många musiker att försörja sig genom sitt konstnärliga arbete. Denna studie syftar till att undersöka hur pandemin har påverkat frilansande musikers karriärutveckling och planering. LÄS MER

  2. 22. Kvinnors och ickebinäras upplevelser som musikproducenter inom musikbranschen

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Anastasia Sandberg; [2022]
    Nyckelord :Kvinnliga musikproducenter; ickebinära musikproducenter; musikproduktion; teknik; genus; queer;

    Sammanfattning : Syftet med denna denna studie är att belysa och fördjupa kunskapen om kvinnors och ickebinäras upplevelser som musikproducenter. Studien ämnar dessutom att belysa och försöka förstå varför det existerar få kvinnliga och ickebinära musikproducenter. LÄS MER

  3. 23. Att nå ut i det tysta bruset : En kvalitativ studie om videomarknadsföringsstrategier och ljudlös uppspelning inom musikbranschen

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Elin Öhgren; Amanda Ingelsson; [2022]
    Nyckelord :social media strategy; video marketing strategy; music marketing strategy; soundless video; muted video; Sociala medier; marknadsföringsstrategier; rörligt innehåll; videomarknadsföring; musikbranschen; ljud; strategier;

    Sammanfattning : Musikindustrin ställs idag mot en utmaning när innehåll på sociala medier ses utan ljud, vilket kan ha en negativ inverkan på effektiviteten av budskap och annonsering. Denna studie har undersökt hur marknadsförare inom den svenska musikindustrin förhåller sig till ljudlös uppspelning av rörligt innehåll på sociala medier och vilka strategier de använder för att nå ut med rörligt innehåll på sociala medie-plattformar. LÄS MER

  4. 24. Banger for the Buck : Predicting Growth of Music Tracks using Machine Learning

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Elliot Nilsson; Liza Wensink; [2022]
    Nyckelord :Time series classification; Multivariate time series; Music industry; Record label business model.;

    Sammanfattning : The advent of music streaming has made it increasingly important for actors in the music industry to understand if tracks are going to succeed or not. This study investigates if it is possible to accurately classify the growth of the listener base of a music track based on multivariate time series with listener behavior data. LÄS MER

  5. 25. Många bäckar små : En undersökning om hur svenska indiemusikbolag genom deras resurstillgångar fortlever inom musikbranschen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)

    Författare :Olle Drugge; [2021]
    Nyckelord :Indie music labels; indie capital; social capital; cultural capital; super fans;

    Sammanfattning : The main purpose of this study is to find out how Swedish independent music labels survive in the music industry. The study aims to examine the independent music labels based on their resource assets and how they through these assets can compete within the music market for continued survival. LÄS MER