Sökning: "musikdidaktik."

Visar resultat 16 - 20 av 81 uppsatser innehållade ordet musikdidaktik..

  1. 16. Förskollärares uppfattningar och erfarenheter inom musikundervisning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Anna Lindefjord; Alice Olsson; [2023]
    Nyckelord :musikundervisning; musikdidaktik; förskollärare; mål; medel;

    Sammanfattning : Denna studie kommer att redogöra förskollärares erfarenheter gällandemusikundervisning i förskolan. I den tidigare forskningen framkommer detatt musikundervisning är något som medvetet väljs bort. Syftet med dennastudie är därför att bidra med kunskap om musikundervisning. LÄS MER

  2. 17. Musikdidaktik i förskolan & förskoleklass : En kvalitativ studie om hur musikämnet kan leda till barnens deltagande, lärande och språkutveckling i förskola och förskoleklass

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Parman Gitijah; Eva Karanta; [2022]
    Nyckelord :music; didactics; participation; learning; language development; competence; goal; tool.; Musik; didaktik; deltagande; lärande; språkutveckling; kompetens; mål; verktyg medel.;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to study the value of music in children’s lives and to find out if music activities/lessons can affect children’s learning and development in preschool and preschool class. We want to delve deeper into the definition of music based on different perspectives. LÄS MER

  3. 18. Musik - Kunskap : Tre musiklärares syn på musik som kunskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :John Viklund; [2022]
    Nyckelord :kunskapsformer; musikdidaktik;

    Sammanfattning : Studien undersöker musiklärares uppfattning av olika kunskapsformer i musik och hur det formar deras undervisning. Intervjuer genomfördes med musiklärare och analyserades med en hermeneutisk metod utifrån Aristoteles kunskapsformer episteme, techne och fronesis. LÄS MER

  4. 19. Musikundervisning i förskolan med instrumentspel som fokus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Robin Sonesson; David Alamidi; [2022]
    Nyckelord :Aktivitetsformer; didaktik; förskollärare; instrumentspel; musikdidaktik; musikundervisning; producerande funktion; reproducerande funktion; rumsliga förutsättningar; instrument;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att ur ett musikdidaktiskt perspektiv undersöka och analysera förskollärares syn på barns förutsättningar till instrumentspel i musikundervisning. Som metod genomfördes ett kvalitativt undersökningsarbete. Forskningsempirin genererades genom intervjuer som systematiskt arbetades igenom och som skapade datan för analysen. LÄS MER

  5. 20. ”Man hade liksom behövt en skjuts från högskolan” : - En intervjustudie med åtta förskollärare om deras upplevelse av sin musikdidaktiska kompetens

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, CHILD

    Författare :Amanda Broman; Emma Molin; [2022]
    Nyckelord :Didaktisk kompetens; Förskollärare; Förskollärarutbildning; Didaktik; Musik; Musikdidaktik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares upplevelse av sin didaktiska kompetens inom musikundervisning i förskolan samt hur den stöttades under förskollärarutbildningen. Frågeställningarna utgår från hur förskollärarna anser att förskollärarutbildningen har bidragit till deras kompetens inom musikdidaktik samt om de bedömer att de besitter tillräckligt med kompetens i att bedriva en varierad musikundervisning på förskolan. LÄS MER