Sökning: "musikens betydelse för barns språkutveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden musikens betydelse för barns språkutveckling.

  1. 1. “Då sjunger jag alltid. För att förstärka det vi gör. För det är ju mitt uppdrag och det är ju då det kan ske en språkutveckling” : Musikens relation och bidrag till språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Linn Petersson; Laura Salazar; [2024]
    Nyckelord :Musikundervisning; musik; språkutveckling; förskollärare; förskola; sociokulturellt perspektiv; kvalitativ intervju.;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studier är att bidra med kunskap om vilka arbetssätt förskollärare använder sig av för att implementera musik i verksamheten. Att skapa meningsfull musikundervisning för barnen är en mycket väsentlig process, detta för att barnen ska våga utforska och bli utmanade i deras kreativa tankeprocess. LÄS MER

  2. 2. Musik för språkutveckling och identitetsskapande : En studie om musikens roll för barns språkutveckling och identitetsskapande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Elin Frances; Tilda Persson; [2021]
    Nyckelord :language; Identity; förskolan; identitetsskapande; musik; socialisation; språk;

    Sammanfattning : Enligt läroplanen ska barn få möjlighet utveckla sin identitet. Genom musiken utvecklaskommunikativa, kognitiva och sociala förmågor som forskning visar kan främja barnsidentitetsskapande.Syftet med denna studie är att undersöka musikens roll i förskolan och se om musik kanfrämja barns identitetsskapande och språkutveckling. LÄS MER

  3. 3. Musikens påverkan på barns språkutveckling : En kvalitativ studie om hur musik kan användas som ett verktyg för barns språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Angelica Holmkvist; Beatrice Johansson; [2021]
    Nyckelord :Förskollärare; musik; språkutveckling; sång; TAKK;

    Sammanfattning : Musiken kan användas på många olika sätt i förskolan, den kan bidra till glädje hos barnen men kan också bidra till barns språkutveckling. Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare beskriver hur musiken kan användas som verktyg till barns språkutveckling inom förskolan. LÄS MER

  4. 4. Musikens betydelse för yngre barns språkutveckling : förskollärarnas arbete med musikundervisning i förskolan

    M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Sandra Klippfors; Louise Tall Privora; [2020]
    Nyckelord :Musik; förskollärare; sociokulturellt; yngre barn; musikundervisning; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande examensarbete är att undersöka hur förskollärarna uppfattar musikens betydelse för yngre barns språkutveckling i förskolan genom deras arbete med musikundervisning. Den teoretiska utgångspunkten för undersökningen bygger på det sociokulturella perspektivet som utgår från att lärandet sker via samspel och interaktion med andra. LÄS MER

  5. 5. Musikens betydelse för barns kommunikation och språkutveckling : En studie om musiken som hjälpmedel för barns språkliga och kommunikativa utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Matilda Dannberg; Fadilah Abdi; [2020]
    Nyckelord :Förskollärare; kommunikation; musik; språkutveckling;

    Sammanfattning : Forskning visar att musik och musikstunder kan användas för att främja barns språkutveckling. I Läroplanen för förskolan (Skolverket, 2018) står att förskolan ska ge varje barn förutsättningar att utveckla sin förmåga att uttrycka och kommunicera sina upplevelser, tankar och erfarenheter i olika uttrycksformer som till exempel musik. LÄS MER