Sökning: "musikens egenvärde"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden musikens egenvärde.

  1. 1. Vart tar musiken vägen i El Sistema? : En kvalitativ undersökning om den musikaliska aspekten av El Sistemas arbete

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Pedagogik

    Författare :Eva Bengtsson; [2021]
    Nyckelord :El Sistema; Pedagogic; Music; Musicality; Music Education; El Sistema; pedagogik; musik; musikalitet; musikundervisning;

    Sammanfattning : This study is about El Sistema, a choir- and orchestra school, that focuses on social development and uses music as a tool to achieve their aims. They primarily work where it is needed the most. Their vision is to get all children, independent of social status, opportunity to take part in instrumental- and choir lessons. LÄS MER

  2. 2. “Musik behöver inte vara så krångligt” : En kvalitativ studie om fyra förskollärares definition och synliggörande av musik som eget lärande i förskolan

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Patricia Johansson; Moa Wreland; [2018]
    Nyckelord :Förskola; Förskollärare; Musik; Eget lärande; Redskap; Samspel; Sociokulturellt perspektiv; Artefakt; Appropriering; Mediering;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur förskollärare definierar musik som eget lärande i förskolan och i så fall på vilket eller vilka sätt det synliggörs i verksamheten. I den här studien definieras eget lärande som när musikens egenvärde beaktas enskilt och inte när musik används som ett redskap för att lära något annat, som exempelvis språk eller matematik. LÄS MER

  3. 3. Musikens svårfångade nytta : En läroplansteoretisk och narrativ studie av olika nyttodiskurser i musikämnet

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Richard Wieland; [2017]
    Nyckelord :Musikpedagogik; nytta; diskurser; livsberättelser; musiklärare;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker olika nyttodiskurser i kursplanerna i musik från Lgr 62 till Lgr 11. Kursplanerna läses och analyseras diskursivt och resultaten diskuteras sedan inom ramen för en läroplansteoretisk tradition. Läroplansanalysen kompletteras med fem lärares livsberättelser och tankar kring musikämnets nytta. LÄS MER

  4. 4. Musikens roll i förskolan : En kvalitativ studie om hur och varför musikanvänds i förskolepraktiken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Elin Melander; [2016]
    Nyckelord :Barn; sång; syfte;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att erhålla fördjupad kunskap om hur förskollärare använder musik iförskolan samt varför verksamma förskollärare väljer att använda musik i förskolan. För attredogöra för detta har kvalitativa intervjuer med fyra verksamma förskollärare gjorts utifrånföljande frågeställningar: Vilka erfarenheter har förskollärare av att använda musik iförskolan? Och vilka syften och mål har förskollärare med musikaktiviteter i förskolan?Intervjuerna har sedan transkriberats och presenterats i förhållande till tidigare forskning ochlitteratur som bland annat behandlat musikens dubbla syfte att fungera som både medel atthjälpa barnen att erhålla kunskap och färdigheter inom andra ämnen och att fungera som mål isig genom att ge barnen upplevelser av musik och erbjuda den som uttrycksätt. LÄS MER

  5. 5. ”Jag skulle dräpa mig om jag skulle lära mig spela något instrument!” : En studie om några pedagogers musikaliska erfarenheter och hur de påverkar musikens syfte i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Sonny Johansson; Frida Blommé; [2015]
    Nyckelord :Egenvärde Musikdidaktik Transfereffekt.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en förståelse för hur pedagogers erfarenheter påverkar deras förhållningssätt till musik i förskolan. De frågeställningar som undersökts är: När erbjuds barnen musik i förskolan? Vilket syfte har musiken i förskolan? Hur reflekterar pedagogerna kring musikalitet? Genom kvalitativa intervjuer med fyra verksamma pedagoger har frågor om erfarenheter och förhållningssätt till musik samt uppfattning av musikalitet besvarats. LÄS MER