Sökning: "musikhistoria"

Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade ordet musikhistoria.

  1. 1. Då, nu och sen : Musiklärares uppfattningar om undervisning i musikhistoria i årskurs 7-9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Niklas Levedahl; [2023]
    Nyckelord :Högstadiet; musikhistoria; musik och identitet; musiklärare; musikpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur musiklärare resonerar kring och motiverar undervisning i musikhistoria i grundskolans senare år, årskurs 7–9. Det empiriska material som samlats in är inhämtat genom semistrukturerade kvalitativa intervjuer med sex musiklärare. LÄS MER

  2. 2. Den provokativa musiken: Förhållandet mellan musik och politik sett genom Hindemiths opera och symfoni Mathis der Maler

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Svante Daneklev Wold; [2022]
    Nyckelord :Hindemith; Nazityskland; 1930-talet; Symfoni; Opera; Mathis der Maler; Musik och politik; Musikhistoria; Censur; Nazi Germany; 1930s; Symphony; Music and Politics; Music History; Censorship; Performing Arts;

    Sammanfattning : Musikens roll i samhället är ständigt ämne för diskussion. Den har sett olika ut genom tiderna och under perioder har musiklivet blivit hårt reglerat från politiskt håll. LÄS MER

  3. 3. Elevmotivation ur musiklärarperspektiv : En enkätstudie av musiklärares uppfattningar om elevers motivation och användning av digitala verktyg i musikämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Thomas Kelly; [2022]
    Nyckelord :musiklärare; enkät; digitala verktyg; elevmotivation;

    Sammanfattning : Det primära syftet med denna studie var att bidra till kunskap om elevers motivation, mer specifikt musiklärares uppfattningar om huruvida elever drivs av inneboende motivation, yttre motivation eller båda. Andra mer specifika områden undersöktes också, bland annat hur digitala verktyg kan användas för att inspirera och motivera elever i musikämnet. LÄS MER

  4. 4. Genuskonstruktion inom musihisitorisk kurslitteratur : En kritisk diskursanalys av musikhistoriska läromedel inom högre utbildning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Sigge Vestman; [2021]
    Nyckelord :Genus; Läromedelsanalys; Diskursanalys; Intersektionalitet; Musikhistoria; Jämställdhet;

    Sammanfattning : Kvinnliga kompositörer och musikers plats i musikhistorien har varit och är en komplicerad fråga. Inte bara antalet kvinnor, men även sättet som kvinnor beskrivs kan bidra till oönskade effekter inom lärarutbildningen och den svenska skolan. LÄS MER

  5. 5. MUSIKUNDERVISNINGEN I GRUNDSKOLA Från musiklärarens perspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Anastasiia Bila; [2020-01-07]
    Nyckelord :Musikundervisning; grundskolan; intervju; ramfaktorer; proximala utvecklingszonen ZPD Vygotskij;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur musiklärare i grundskolan tolkar sitt uppdrag och utformar musikundervisning till stöd för elevers lärande. Teori: De teoretiska perspektiv som examensarbetet utgår från är ramfaktorteorin samt det teoretiska begreppet, den proximala utvecklingszonen av Vygotskij, ska vidare används i studien som analysverktyg utifrån resultat i undersökningen. LÄS MER