Sökning: "musikinstrument genus"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden musikinstrument genus.

  1. 1. De har inte riktigt hittat hem. En intervjustudie om lärares erfarenheter av gymnasieelevers val och byten av musikinstrument

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Adrian Magnusson; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Vem är det som väljer vilket musikinstrument som en person ska spela? Hur mycket bestämmer personen själv, och hur mycket bestäms av villkor i personens omgivning? Denna kvalitativa intervjustudie syftar till att undersöka instrumentlärares upplevelser och iakttagelser av vilka faktorer som påverkar gymnasieelevers val och byten av musikinstrument, och hur de påverkar undervisningssituationer. Studien baseras på transkriptioner av fem intervjuer genomförda med fem yrkesverksamma lärare i gymnasiets Instrument eller sång-kurser. LÄS MER

  2. 2. Genus och könsroller i ensemblesalen : Hur genus och könsroller påverkar den gymnasiala ensembleundervisningen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Kristoffer Tryggmo; [2020]
    Nyckelord :Genus; könsroller; musik; ensembleundervisning; objektifiering;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka hur genus och könsroller påverkar samt påverkas av ensembleundervisning på gymnasienivå hur könsroller influerar det individuella musicerandet bland barn och ungdomar. I studien undersöks hur de två traditionella könsrollerna flickor och pojkar behandlas av lärare samt varandra i den gymnasiala musikundervisningen. LÄS MER

  3. 3. Normer, vanor och musikinstrument : En jämförande studie av högstadieelevers attityder till musikinstrument i ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Christian Holmlund; [2018]
    Nyckelord :Musikpedagogik; musikinstrument; instrumentpreferenser; könsroller; genusperspektiv; enkätundersökning;

    Sammanfattning : Normer, vanor och musikinstrument är en jämförande studie som syftar att undersöka högstadieelevers instrumentpreferenser ur ett genusperspektiv i och utanför skolan samt musiklärares resonemang kring genusmedvetenhet och normer gällande val av musik-instrument. Studien tar avstamp i styrdokument och tidigare forskning kring musik i ett genusperspektiv. LÄS MER

  4. 4. Tjejer spelar vackert och killar spelar högt en studie om genus och de sociala faktorer som påverkar barn i deras val av musikinstrument

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Musikhögskolan

    Författare :Isabelle Hillberg; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Varför vill killar inte spela tvärflöjt? En studie om hur barn och ungdomar väljer instrument i musikskolan

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Martin Andersson; Markus Hallman; [2007]
    Nyckelord :musik; genus; musikinstrument; musikskola; ;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker varför killar och tjejer väljer så olika instrument påSveriges musik- och kulturskolor. Syftet är att se om det finns några skillnader itankesätt mellan killar och tjejer i detta avseende. Vidare vill vi undersöka ommusikskolorna omedvetet påverkar barnen samt om de medvetet arbetar medjämställdhet. LÄS MER