Sökning: "musikkonsumtion"
Visar resultat 1 - 5 av 23 uppsatser innehållade ordet musikkonsumtion.
1. Spotify Wrapped : det digitala självporträttet
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medierSammanfattning : Denna uppsats är en kvalitativ fallstudie som utforskar fenomenet Spotify Wrapped. Spotify Wrapped är en årlig resumé på musiken som användarna av musikplattformen Spotify har lyssnat på med statistik på användarnas mest lyssnade låtar, artister, genrer och dylikt. LÄS MER
2. Kreatörers acceptans av decentraliserade musikplattformar
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/InformationssystemSammanfattning : Streaming blir dagligen en allt mer populär form av musikkonsumtion. Denna typ av medium har gjort det allt mer enkelt för individer att lyssna på musik. Diskussioner om de villkor som kreatörerna som bidrar med värde till dessa medium påpekar dock tuffa arbetsförhållanden. LÄS MER
3. Varför går vi på konsert? : En kvalitativ studie om yngre personers motivation till att besöka popkonserter
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Konserter har bidragit till människors musikupplevelser i flera generationer. Däremot har den teknologiska utvecklingen förändrat möjligheterna för hur vi kan konsumerar musik. Det är utvecklingen av olika ljudmedier, från fonograf till streamingtjänster som utmanar musiklyssnarnas val av musikkonsumtion. LÄS MER
4. Digital Musik och Algoritmer : En användarstudie om hur Spotify's algoritmer påverkar unga vuxnas musikkonsumtion
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och mediaSammanfattning : This study aims to examine how the generation of young adults who grew up in a digital society relate to algorithms that control them on Spotify, how they experience the personification on the platform and how the algorithms affect their flows. The purpose is also to investigate how young people experience and relate to the effects of Spotify's algorithms. LÄS MER
5. C2C relationships and the co-creation of value : A mixed method study of the streaming industry
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Music- and video consumption has rapidly changed during the last years and a growing number of consumers use different streaming services which allow for greater interaction with other users than was previously possible. Meanwhile a growing focus within the scientific world has been placed on consumers’ ability to co-create value with other users. LÄS MER