Sökning: "musikpedagogik Creativity"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden musikpedagogik Creativity.

  1. 1. Kollektiv komposition i musikpedagogik och handling: Metoder, möten och möjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Hannes Wikström; [2023]
    Nyckelord :Utbildningsvetenskap; musikpedagogik; demokratiskt lärande; grupprocesser; kompositionspedagogik; kreativitet musikalisk diversitet; Educational Science; Music Education; peer learning; music pedagogy; composition pedagogy; creativity; democratic learning; group processes; musical diversity; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Detta självständiga arbete i musikpedagogik undersöker elevers kollektiva kompositionsprocesser inom ramen för skolans musikundervisning. Undersökningen har skett med utgångspunkt i ett genomfört kompositionsprojekt med grupper av gymnasieelever vid ett musikestetiskt program i Sverige, vilket ägde rum i samband med den verksamhetsförlagda delen av 2022 års höst-termin vid Musikhögskolan i Malmö. LÄS MER

  2. 2. "När man lägger på hi-haten får man lära om sig": En kvalitativ studie som prövar ett nytt material inom linjärt trumspel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Kristian Lindberg; Fred Kennberg; Victor Morand; [2022]
    Nyckelord :Instrumentalövning; Linjärt trumspel; Lustfylld övning; Musikpedagogik; Trummaterial; Övningsmotivation; Utbildningsvetenskap; Instrument practice; Joyful practice; Linear drumming; Music pedagogy; Practice motivation; Teaching material; Educational science; Music education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : The inspiration to design our own teaching material came from a musical meeting where we expressed an interest in linear drumming. The ambition for the actual creation was based on the lack of a material for drummers at an intermediate level to a more advanced level in linear drumming. LÄS MER

  3. 3. "Det blir ju bättre undervisning på plats..." : Distansundervisning i elgitarr på gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Carl Nordling; [2021]
    Nyckelord :Synchronous distance education; electric guitar methodology; instrumental music education; music pedagogy; digital tools; Distansundervisning; elgitarrmetodik; instrumentundervisning; musikpedagogik; digitala hjälpmedel;

    Sammanfattning : Våren 2020 stängdes Sveriges gymnasieskolor som en konsekvens av Covid-19 pandemin, och undervisningen förlades till att bedrivas på distans. Denna hastiga övergång innebar drastiska skillnader i förändrade fysiska ramfaktorer för lärare och elever. LÄS MER

  4. 4. Högstadieelevers erfarande av mening i musikundervisningen i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Sofia Lekardal; [2021]
    Nyckelord :music; high school; meaning; lifeworld phenomenology; music education; music pedagogy; musik; högstadiet; mening; livsvärldsfenomenologi; musikundervisning; musikpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att, utifrån ett livsvärldsperspektiv, utforska högstadieelevers erfarande av mening i musikundervisningen i skolan. Vilka upplevelser av mening beskriver högstadieeleverna och vilken roll beskrivs läraren ha i dessa upplevelser? Undersökningen är kvalitativ och bygger på semistrukturerade intervjuer med tre högstadieelever. LÄS MER

  5. 5. Befriande klang och laddad tystnad: Prepareringar i pianoimprovisation som en väg till kreativ didaktik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Rui Hallvares Andrade Paes; [2021]
    Nyckelord :Kreativitet; Improvisation; Preparerat piano; Tystnad; Klangfärg; Musikaliska ramverk; Komposition; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Creativity; Prepared piano; Silence; Timbre; Musical frameworks; Composition; Educational science; Music education; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Liberating Timbre and Charged Silence – Preparations in Piano Improvisation as a Way Leading to Creative Didactics by Rui Hallvares Andrade Paes. This essay aims to present new knowledge regarding the possibilities to apply the use of preparations when improvising, practicing and teaching piano. LÄS MER