Sökning: "musikproduktion bakgrund"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden musikproduktion bakgrund.

  1. 1. Virtuell rumsstorlek i ljud : En lyssningsundersökning av reverbupplevelse

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Ljud- och musikproduktion

    Författare :Elias Lundmark; [2024]
    Nyckelord :Perception; reverb; plugins; psykoakustik; lyssningstest;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen har varit att bidra med ny kunskap om vilka reverbparametrar i insticksprogram som har den största påverkan på den uppfattade rumsliga storleken i en virtuell miljö, samt hur musikalisk bakgrund påverkar denna uppfattning. Detta besvarades genom att genomföra ett lyssningstest med 30 lyssnare, där de fick bedöma den upplevda storleken av varje ljud på en skala. LÄS MER

  2. 2. Elevers intresseområden, självförtroende, platstagande och genusföreställningar i musikproduktionskurserna på gymnasienivå : - i relation till musikbranschens könsnormer

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Rasmus Berglund; [2023]
    Nyckelord :Musikproduktion; genus; könsfördelning; genusföreställningar; självförtroende;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka hur intresseområden, självförtroende, platstagande och genusföreställningar skiljer sig åt mellan elever med olika kön i kurserna Musikproduktion 1 och 2 på gymnasiet i relation till musikbranschens könsnormer. Studiens data samlades in genom fyra kvalitativa semistrukturerade intervjuer med informanter som går kurserna Musikproduktion 1 och Musikproduktion 2 på gymnasiet. LÄS MER

  3. 3. Improvisation inom musikproduktion : En utforskande studie i hur improvisation kan användas som verktyg för att producera musik

    Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik- och medieproduktion

    Författare :Terje Lundén; [2022]
    Nyckelord :musik; musikproduktion; improvisation; komposition; gehör; impulsivitet; iteration;

    Sammanfattning : Med en bakgrund som jazzimprovisatör och med utgångspunkten att frångå teoretiska koncept är syftet med denna studie att undersöka möjliga användningsområden av improvisation inom musikproduktion och hur det påverkar musiken. Frågeställningarna i studien har lydigt: ”Hur kan jag använda improvisation som verktyg för att producera musik? Hur påverkar det i sin tur resultatet? Vad händer med musiken om jag frångår teoretiska koncept och genreideal och låter gehöret leda vägen?”. LÄS MER

  4. 4. Släta eller räta ljudvågor? : Varierar den hörbara skillnaden mellan en analog och en digital enhet beroende på vad för ljudmaterial som processeras?

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Ljud- och musikproduktion

    Författare :Emil Lindell Johansson; [2022]
    Nyckelord :Analog; digital; lyssningstest; hörbar skillnad; ljudmaterial; SSL busskompressor;

    Sammanfattning : I denna uppsats så undersöks det hur den hörbara skillnaden mellan en analog SSL busskompressor och SSL:s egna digitala emulering av denna påverkas beroende på vad för typ av ljudmaterial som processeras. Detta undersöks via ett dubbelblint och helt randomiserat lyssningstest. LÄS MER

  5. 5. Konsten att skriva musik till film : Kompositörens arbetssätt & metodik

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Ljud- och musikproduktion

    Författare :Eric Karlsson; [2020]
    Nyckelord :Kompositör; film; filmmusik; samarbete; regissör; verktyg;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte var att undersöka hur kompositörer går till väga och vilken metodik dekan använda sig av när de skriver musik till film. Med det sagt syftade studien på attundersöka kompositörers arbetssätt, vilka verktyg de kan använda sig av samt hursamarbetet med regissören kan se ut. LÄS MER