Sökning: "musikskapande och kreativitet"

Visar resultat 1 - 5 av 36 uppsatser innehållade orden musikskapande och kreativitet.

  1. 1. EN KLINGANDE PRODUKT : Musikskapande i högstadiets musikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Jonas Landgren; Jonas Landgren; Magnus Lehto; [2024]
    Nyckelord :Bedömning; Kreativitet; Likvärdighet; Ramfaktorer;

    Sammanfattning : Tidigare forskning har visat att musiklärare i större utsträckning än tidigare förhåller sig till styrdokumenten, men att det finns en bred spännvidd vad gäller deras definitioner av musikskapande. Syftet med den här undersökningen var att bidra med kunskap om musiklärares uppfattningar om musikskapande i högstadiet. LÄS MER

  2. 2. Musikskapande med digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Robin Krona; [2024]
    Nyckelord :Digitala verktyg; Kreativitet; Ramar; Musikskapande; Sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Musikämnets centrala innehåll innefattar musikskapande och att elever ska ges möjlighet att utveckla sin musikaliska kreativitet. Syftet med studien är att belysa hur musiklärare arbetar med musikskapande i grundskolan, där möjliggörandet av elevers kreativa förmågor synliggörs. LÄS MER

  3. 3. KREATIVT MUSIKSKAPANDE : Teori och praktik i gymnasieskolans kompositionsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Emil Karsendal; Oskar Lidström; [2024]
    Nyckelord :Musik; komposition; undervisning; strategier; musikteori.;

    Sammanfattning : Den här studien undersökte undervisningsstrategier som kunde sammanlänka musikämnets teoretiska och praktiska delar i gymnasieskolans kompositionsundervisning. Som bakgrund till arbetet låg gymnasiekursen arrangering och komposition vars läroplan till stor del fokuserar på musikens teoretiska aspekter. LÄS MER

  4. 4. Att sajna eller inte sajna : Hur kan artistens upplevelse och innovation påverkas av att kommersialisera sitt konstnärliga verk med att sajna eller inte sajna med ett skivbolag?

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Viktor Nuorimaa; Henok Bitow; Haris Osmanagic; [2022]
    Nyckelord :Artistisk innovation; kommersialisering av musik; artistisk upplevelse; skivbolag; självständig artist; konstnärliga verk;

    Sammanfattning : Rapporten belyser att det kan vara tufft för en artist inom musikbranschen att avgöra om artisten ska binda sig till ett skivbolag eller om artisten ska satsa på den självständiga vägen och kommersialisera sitt konstnärliga verk på egen hand. Syftet med rapporten var att skapa förståelse för hur kommersialisering av ett konstnärligt verk kan påverka artistens upplevelse och innovation när man sajnar eller inte sajnar med ett skivbolag. LÄS MER

  5. 5. Den kreativa musikproducenten : Musikmakarens väg till kreativitet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Mattias Nordblom; [2022]
    Nyckelord :Hermeneutics; qualitative interview; creativity; method; music production; process; Hermeneutik; kvalitativ intervju; kreativitet; metod; musikproduktion; process;

    Sammanfattning : Denna studie ämnar synliggöra musikskapares förhållningssätt till sin låtskrivarprocess med inriktning till metod och kreativitet. Studien ämnar undersöka olika metoder och strategier låtskrivare och producenter nyttjar under sin låtskrivarprocess. Tidigare forskning inom ämnet kartläggs och presenteras i ett eget kapitel. LÄS MER